Snart avgjøres NTNUs strategi for 2026-2035:
– Studentene må få mulighet til å være med og si sin mening
Rektor ved NTNU Tor Grande inviterte mandag til studentworkshop på Gruva på Gløshaugen, der han fikk innspill fra studenter og studentorganisasjoner til NTNUs nye strategi.
Du har kanskje hørt om strategien «Kunnskap for en bedre verden»? Denne har vært en viktig rettesnor for NTNU siden 2018, men skal nå byttes ut med en ny strategi som trer i kraft fra 1. januar 2026.
Arbeidet med å lage en ny strategi pågår nå, og alle studenter som ønsker kan være med å bidra i prosessen. Strategien skal vedtas i juni, og vil være retningsgivende for NTNUs utvikling frem mot 2035.
Dagens workshop besto av ulike grupper studenter som sammen diskuterte muligheter og utfordringer for NTNU. Mot slutten av seminaret ble det diskutert i plenum, der blant annet frivilligheten og universitetets bredde med 400 ulike studieretninger ble trukket frem som særlige styrker.
Det ble også uttrykt et ønske om flerfaglighet der en i større grad kan ta fag på tvers av sin valgte studieretning, samt et ønske om å styrke utdanningskvaliteten ytterligere.
– Et universitet er ingenting uten studentene sine
Leder for Studenttinget Leah-Sofie Thomsen Lie var en av flere studenter som møtte opp for å diskutere NTNU sin nye strategi, og legger vekt på viktigheten av at studentene får ta del i prosessen.
– Studentene må få mulighet til å være med å si sin mening. Et universitet er ingenting uten studentene sine, sier Lie.
Videre legger Lie vekt på at studentene i dag har et særlig ansvar for studentene som kommer senere.
– Strategien skal vare i ti år, noe som betyr at studenter som begynner de neste årene ikke får mulighet til å påvirke strategien på noe vis. Derfor er det viktig at vi som er studenter nå legger et godt grunnlag for studentene som kommer etter oss, presiserer Lie.
LES OGSÅ: – Jeg stoler ikke mer på et amerikansk, enn et kinesisk tek-selskap
Forskning versus utdanning
Lektorstudent Anders Lie Hagen og student i statsvitenskap Erik Johansen var også tilstede under dagens workshop. Begge har i stor grad vært engasjert i studentdemokratiet og har blant annet tidligere vært med i Studenttinget. Da de ble spurt om hvorfor de er her i dag, la de vekt på muligheten til å bidra.
– Selvfølgelig kommer ikke hver og en student til å stille, men de som ønsker kan være med å delta. Jeg mener denne muligheten er spesielt viktig, sier Johansen.
For den nye strategien blir særlig forholdet mellom forskning og utdanning trukket frem som spesielt viktig.
– Det er viktig å anerkjenne viktigheten av gode pedagoger i undervisningen. Vi trenger forelesere som ikke kun er interessert i forskning, og som ikke kun underviser fordi de har en undervisningsplikt, hevder Hagen.
En rektor som lytter til studentene
Rektor ved NTNU Tor Grande var selv tilstede og lyttet til studentenes sine perspektiver.
– Studentene var veldig tydelig på hvor viktig studentfrivilligheten er for NTNU. Vi som institusjon må fortsette å legge til rette for det, sier Grande.
Studentfrivilligheten bidrar til samhold og fellesskap, og det må vi dra veksler på når vi skal videreutvikle våre utdanninger.
– Det er særlig viktig at måten vi organiserer utdanning på ikke fører til utenforskap, men heller bidrar til fellesskap og inkludering. Vi har et mangfold av individer og vi må forsøke å tilrettelegge for dette mangfoldet, sier Grande.
I samsvar med studentene, legger også Grande vekt på utdanningskvalitet som særlig viktig for den nye strategien. Han presiserer imidlertid at det ikke nødvendigvis er et motsetningsforhold mellom forskning og utdanning.
– En dyktig forsker er ofte også er en god underviser. Vi må ha kvalitet i alt vi gjør, både utdanning og forskning, og gjerne i sammenheng med hverandre, presiserer Grande.
Avslutningsvis legger Grande vekt på at det er viktig å huske på at studentbyene Gjøvik, Ålesund og Trondheim har ulike utfordringer og følgelig ulike løsninger.
En løsning kan fungere godt i én studentby, men ikke nødvendigvis i en annen. Det er derfor viktig å se nyansene i de ulike studiestedene, avslutter Grande.
LES OGSÅ: – Hjernen er ikke skapt for så korte stimuleringer hele tiden