NTNU får Omdømmeprisen 2022

Etter en omfattende undersøkelse, vant NTNU Ipsos sin omdømmepris.

Publisert

Markeds- og meningsmålingsselskapet Ipsos har i 31 år utdelt Omdømmeprisen. I år gikk prisen til NTNU på bakgrunn av deres jevne positive utvikling av omdømmet over mange år, står det i en pressemelding fra Ipsos. Nesten ingen har et dårlig inntrykk av vinneren, sier juryen.

Ipsos sier at økningen av godt inntrykk gjennom de siste årene, skyldes at stadig flere har kjennskap til og kunnskaper om dem. De er i år på 7. plass på totalinntrykk og 6. plass på «Kompetanse og fagkunnskap».

Anne Borg sier i en kommentar til Ipsos at det er kvaliteten på utdanningene, forskningen og formidlingen som avgjør omdømmet til et universitet, og at det er en inspirasjon å motta prisen.

– Kvaliteten er summen av innsatsen hver enkelt student og ansatt legger ned hver eneste dag, sier hun i pressemeldingen.

Valset over konkurransen

Alt i alt ble 95 etater, 106 bedrifter og 51 organisasjoner vurdert for prisen. I pressemeldingen står det at NTNU, som gikk av med seieren, lå et godt stykke foran andre aktører i samme kategori av virksomhet.

Juryens begrunnelse sier blant annet at: «Vinneren har hatt en jevn positiv utvikling av sitt omdømme siden vår første måling i 2004 og frem til i dag. Andelen av befolkningen som har meget eller ganske godt inntrykk av dem i år, er den høyeste vi har målt og ligger 20 prosentpoeng høyere enn i 2004.».

En høy andel av de som har godt inntrykk, oppgir i tillegg at de har «meget godt» fremfor «ganske godt» inntrykk, noe som ifølge Ipsos betyr at mange med godt inntrykk har sterke positive holdninger til NTNU.

Powered by Labrador CMS