
Får avslag på norskkurs
Internasjonale studenter som ønsker å lære seg norsk, får ikke plass på norskkursene til NTNU. Studenttinget mener situasjonen er svært uheldig for integreringen, og krever nå at NTNU utvider tilbudet sitt.
Hele 46 internasjonale studenter fikk i vår avslag på søknaden sin på norskkursene som tilbys ved NTNU. Dette til tross for at alle søkerne var kvalifiserte til kursene, som er fordelt på fire nivå og gir 7,5 studiepoeng hver. En av studentene som ikke fikk plass er masterstudenten Tanushree Biswas fra India.
– Det er veldig synd at internasjonale studenter som ønsker å lære seg norsk, ikke får muligheten til dette. På denne måten mister de også muligheten til å bli ordentlig integrert i det norske samfunnet, sier hun.
Hun mener internasjonale studenter som ikke lærer seg norsk, får færre norske venner og ender opp med å tilbringe tiden i Norge med andre internasjonale studenter.
– Som internasjonal student ønsker man å bli mest mulig kjent med den norske kulturen og det norske folket. Det er lett å si at man kan prate engelsk med de norske studentene, men man inkluderes på en helt annen måte dersom man kan norsk, sier hun.
Da Biswas ikke fikk plass på norskkurset hun søkte på, spurte hun om å få delta på forelesningene uten å ta eksamen. Dette fikk hun ikke lov til, på grunnlag av at for mange studenter ødelegger kvaliteten på kursene. Nå betaler hun for å lære seg norsk ved en privatskole.
– Det går hardt utover studentbudsjettet mitt, men uten hjelp fra NTNU er det prisen jeg er nødt til å betale for å bli en del av det norske samfunnet, sier Biswas.
Uheldig for integreringen
Internasjonalt ansvarlig Ekaterina Fedorova i Studenttinget er kritisk til situasjonen og mener den er svært uheldig for integreringen.
– For at en internasjonal student skal integreres på en god måte, både i det akademiske og sosiale miljøet, er kommunikasjon veldig viktig og norskkunnskaper er for mange essensielt. Det bør også være av interesse å forberede en internasjonal student på et lengre opphold i Norge etter endte studier, sier hun.
Krever bedre tilbud
Studenttinget mener at alle internasjonale studenter som ønsker å lære seg norsk, må få muligheten til dette. Fedorova forteller at de derfor krever at NTNU må prioritere å bevilge midler til å utvide antall plasser, slik at alle kvalifiserte søkere får plass.
– NTNU har tredoblet antall plasser på norskkursene siden 2011. Det er veldig positivt, men det holder likevel ikke siden antallet internasjonale studenter også har økt betydelig de siste årene, samtidig som interessen for slike kurs har økt. For å holde tritt med utviklingen er NTNU nødt til å fortsette å utvide antall plasser, sier hun.
Studenttinget foreslår også å innføre videoforelesninger som et supplement til kursene.
– For at studenter som ikke har fått plass på kursene likevel skal kunne få med seg det som skjer i forelesningene, mener vi at det bør innføres videoforelesninger. Dette er ikke et fullverdig alternativ til kravet om å øke antall plasser, men det vil bedre den nåværende situasjonen, sier Fedorova.
Studenttinget venter nå på at NTNU skal behandle forslaget deres om et utvidet tilbud. Opptakskontoret for norskursene ønsker ikke å uttale seg om situasjonen, men understreker at det er rektor og styret ved NTNU som avgjør antall plasser for neste semester.