Første studentavis med «content marketing»

BI-avisa Inside inngår samarbeid om innholdsmarkedsføring med Telenor.

Publisert Sist oppdatert

Som Norges første studentavis har BI-avisa Inside i Oslo begynt med såkalt innholdsmarkedsføring, eller «content marketing». Det melder Universitas.

– Grunnen til at vi har lansert innholdsmarkedsføring er at vi er blitt tvunget til å tenke på nye annonseformater, og måten vi skaffer oss inntekter på. Når inntektene på papir går ned, blir vi nødt til å trappe opp innsatsen på nett, sier Daniel Gauslaa til Universitas.

Gauslaa er tidligere ansvarlig redaktør for Inside, og har nå ansvaret for deres nye reklamejournalistikksatsing. Satsningen er et samarbeid mellom BI-avisa og Telenor, der selskapet får publisert annonser som nærmest ser ut som vanlige artikler.

Innholdsmarkedsføring er en kontroversiell form for annonsering. PFU har tidligere bedt aviser og mediehus om å merke annonseinnhold tydeligere, og nylig ble VG felt av samme organ for brudd på god presseskikk. Bakgrunnen var VGs samarbeid med Rema 1000, VG Familieliv.

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund, deler skepsisen, og sier til Universitas at hun er bekymret for, men ikke overrasket over, Insides valg. Spesielt lønnsomheten kan bli et problem når det er så mange om beinet, mener hun. Inside bør også ta lærdom fra de som har blitt felt tidligere i PFU.

– Presseetikken er for alle, presiserer hun til Universitas.

Gauslaa på sin side er ikke bekymret.

– Vi har gått flere runder både med redaktør og eksterne aktører som jobber i mediebransjen for å utforme et produkt vi er trygge på, sier han.

Powered by Labrador CMS