Gråkallbanen utfordrer Team Trafikk
Det kan bli slutt på Team Trafikks bussmonopol. Men verken kommunen eller fylkeskommunen vet når.
Tekst: Eva Therese Grøttumm, Marte Haakonsen
BUSSTILBUD
Til nå har Trondheim kommune hatt ansvaret for busstilbudet i byen, men fylkeskommunen tar over dette ansvaret fra og med 2008. I tillegg er det første gang at flere selskaper, både Team trafikk og Gråkallbanen, har søkt om konsesjon for å drive kollektivtransport i byen.
Daglig leder Erlend Solem i Gråkallbanen sier de har fått lite informasjon hva som vil skje framover, og at situasjonen deres dermed er fullstendig uavklart.
– Vi søkte om konsesjon på eget initiativ i juni i fjor, og måtte i november dokumentere at vi hadde kapasitet til å ta over busstilbudet overfor kommunenen. For et par uker siden gjorde vi det samme overfor fylkeskommunen, men vi har ikke fått noen tilbakemeldinger. Det eneste vi vet om hva som skjer framover er at fylkeskommunene skal jobbe sammen med kommunen. Vi vet ikke noe om hvem vi eventuelt skal jobbe med, forklarer han.
– Jeg synes dette er veldig spesielt. I andre byer foregår dette på en mye ryddigere måte, her i Trondheim er alt uvisst.
Uklart
Kommunen har ønsket å beholde ansvaret for kollektivtilbudet i byen. Derfor har det vært usikkerhet rundt hvem som skal ha ansvaret i framtiden, men det er nå bestemt at fylkeskommunen skal ta over tilbudet.
Tore Langmyhr, sjefsingeniør for transportplanlegging i Trondheim kommune, skjønner at dette kan ha virket kaotisk. Han kan fortelle at fylkeskommunen har anmodet kommunen om å fornye konsesjonen for Team Trafikk med ett år, noe kommunen ennå ikke har avgjort.
– Fylkeskommunen har havnet i en forhandlingssituasjon som vil ta tid, og i framtiden er det ikke klart hva som blir rammene rundt busstilbudet. Team Trafikk er ikke nødvendigvis eneste alternativ for en ny langsiktig avtale. Dette er et politisk spørsmål som det er opp til fylkeskommunen å avgjøre, sier han.
Han vektlegger at det ikke nødvendigvis er konsesjonen, men offentlig støtte til drift, som i praksis avgjør hvilket selskap som vil drifte kollektivtilbudet i byen.
– Det blir spennende å se hvilke krav fylkeskommunen velger å stille. Kanskje velger de en avtale som gir mindre økonomisk støtte enn kommunen har gjort, slik at takstene øker eller tilbudet blir dårligere, sier han.
Fylkeskommunen har foreløpig få opplysninger om hvordan saken vil utvikle seg.
– Det stemmer nok at mye kan oppfattes som uklart. Vi får ansvaret for kollektivtransporten i Trondheim fra 1. januar neste år, og så langt kan jeg egentlig ikke si så mye om hva som skjer videre, annet enn at det vil bli en politisk prosess, sier fylkesleder i Sør-Trøndelag Ola Huke.
Han legger til at han synes det positivt at flere enn Team Trafikk nå har søkt om konsesjon.
Problemfylt samarbeid
Kommunalråd Jens Ivar Tronshart er også glad for konkurranse om konsesjonen, og kan fortelle om et problematisk forhold til Team Trafikk i kommunen.
– Det har vært store problemer med å få til en ny, langsiktig avtale med Team Trafikk. Både når det gjelder effektivisering, ruteopplegg, miljøspørsmål og ikke minst billeteringssystem, som det har vært jobbet med i årevis - har det ikke skjedd noe som helst.
Trondheim bystyre vedtok nylig, i forbindelse med Transportplanen, at det skal innføres et nytt billetteringssystem på buss og trikk, som vil gjøre det lønnsomt for passasjerene å kjøpe billett før ombordstigning. Et todelt billettsystem fungerer ved at billetten blir billigere når den kjøpes på forhånd, og dyrere på bussen.
Team Trafikk forteller at de foreløpig ikke har tatt stilling til vedtaket, men sier de er åpne for samarbeid. De er imidlertid skeptiske til kostnadene systemet vil medføre.
– Et slikt system krever en stor investering og vi må finne en løsning sammen med fylkeskommunen, sier Jon Olav Sætertrø, plan- og markedssjef i Team Trafikk.
Frykter ikke Gråkallbanen
Team Trafikk frykter foreløpig ikke at de vil miste konsesjonen.
– Vi må forholde oss til reglementet, og håper på en ny langsiktig avtale med fylkeskommunen. Så lenge vi har fornøyde kunder burde sjansene være gode, tror Tor Anders Gulbrandsen, markedssjef i Team Trafikk.