NTNU får pris for utskjelt kampanje
NTNU måtte tåle hard kritikk etter fjorårets Tour de France-kampanje. Nå tildeles de Robert Millar-prisen for god markedsføring.
– Det er kjempegøy å få denne prisen. Etter all debatten rundt kampanjen er det bra å få ros fra fagmiljøet som markedsforeningen representerer. Pluss at målingene som er gjort viser at kampanjen hadde stor effekt, sier prosjektleder Mads Nordtvedt i Informasjonsavdelingen ved NTNU, til Universitetsavisa.
Prisen deles ut av Trondheims Markedsforening og går til en bedrift som har gjort en særlig god markedsføringsinnsats. NTNU får prisen på grunnlag av kampanjen i forbindelse med Tour de France-sendingene på TV2 i fjor sommer, melder Universitetsavisa.
”Penger kastet ut av vinduet”
Under Dusken meldte i høst at NTNU brukte ca 500.000 kroner på å sponse sendingene fra sykkelrittet Tour de France, og kampanjen har vært heftig debattert. Markedsføringsekspert ved BI Tor W. Andreassen kalte det ”penger kastet ut av vinduet” i fjorårets UD nr. 9.
Flere professorer ved NTNU gikk også hardt ut mot kampanjen. Professor Tor G. Syvertsen foreslo i et leserinnlegg i Universitetsavisa at NTNU skiftet slagord fra «Det skapende universitetet» til «Det sløsende universitetet», noe som gjorde at flere store landsdekkende aviser tok tak i saken. Dette skapte en bred nasjonal debatt. Deler av kritikken gikk på at reklameinnslaget ikke ville ha noen effekt, og at pengene heller skulle vært brukt på forskning i et allerede stramt budsjett.
Hadde stor effekt
Målinger gjennomført før og etter profileringstiltakene viser derimot at de hadde god effekt, og at svært mange for første gang fikk vite om NTNU. På spørsmål om hvilke universiteter vi har i Norge svarete 39 prosent NTNU før kampanjen, mens etter kampanje er dette økt til 59 prosent ifølge målinger fra MMI.
Alle tjener på profileringen
– Det viktigste å presisere i denne sammenhengen er at Infoavdelingen jobber for å synliggjøre hele universitetet for næringslivet, departement, studenter, media, forskjellige interessegrupper og befolkningen generelt. Vi viser fram forskningen ved NTNU til en bredere målgruppe og dette gir effekt for instituttene spesifikt, og for "stor-NTNU" generelt.
Effektene kommer i form av bevilgninger, mediainteresse, og ikke minst et godt omdømme. Alle tjener på denne type profilering og det håper vi NTNU-ansatte ser positivt på, sier markedskoordinator Eirik Lian som sammen med Nordtvedt står bak kampanjen, til Universitetsavisa.
Robert Millar-prisen
Robert Millar anses som den moderne reklamens far i Norden. I 1914 startet han Trondheim Markedsforening for å øke forståelsen av markedsføringsfaget. Robert Millar-prisen deles ut hvert år til en bedrift som har gjort en særlig god markedsføringsinnsats. Prisen bestod i år av en statuett, diplom og en annonseringspakke til 150 000,- i Adresseavisen, melder Universitetsavisa.