
Spider pig-suksess for NTNU-studenter
Vinnerspillet fra NTNUs dataspillkonkurranse har blitt en hit på internett.
– I de seks dagene spillet har ligget ute på internett, har det fått ca. 10 000 treff per dag, sier André Christoffer Andersen.
Han er sammen med to andre nye ind.øk.-studenter, Hanne Eide Schjølberg og Ingrid Solheim, vinner av Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskaps dataspillkonkurranse.
De tre hadde ingen ambisjoner om å engang bli nominert, og at de skulle vinne var utenkelig.
– Nei, vi satt helt bakerst i salen og slappet av da spillet vårt kom opp på storskjermen. Så presentasjonen av spillet, som var obligatorisk for vinnerne, var ganske uforberedt, forteller de.
Hele 71 forskjellige spill deltok i konkurransen. Hvert spill var laget av grupper på tre eller flere studenter.
Spillet «spider-pig the game» har denne uken hatt rundt 10 000 treff per dag, men på spørsmål om studentene ønsker å satse kommersielt på spillet, er svaret nei.
– Det er jo Fox som har rettighetene til alt som har med Simpson`s å gjøre, så det går nok ikke. Man kødder ikke med Fox, sier Andersen.
Kriteriene som ble vektlagt under konkurransen var blandt annet kreativitet, implementering og evne til å engasjere. Spillet, som det tok rundt 10 timer å lage, er et produkt av mye kreativitet, samt en del programmering. Ifølge jentene sto de for kreativiteten og Andersen for det meste av programmeringen.