Varslet ikke om økt studieavgift
Ved semesterstart ble studentene ved Høyskolen Kristiania møtt med en studieavgift som hadde økt med rundt 1200 kroner.
Tekst: Andreas Alstad, Nora Rydne og Martha Holmes
Mens studenter ved NTNU får storstipendet på drøye 20 000 kroner for seg selv etter å ha betalt 510 kroner i semestavgift, sitter studenter på Høyskolen Kristiania igjen med enda mindre enn før. Alle studieavgiftene ved høyskolen har økt med 2,4 prosent, uten at studentene fikk beskjed.
Ikke varslet
Studieavgiftene ved Høyskolen Kristiania ble økt med mellom 1000 og 2000 kroner i semesteret uten at studentene ble varslet. Økningen gjør at studentene har lite igjen til mat, bøker og husleie.
– En privat institusjon som dette skal ikke endre vilkårene for sine kunder uten forvarsel. Det går ut over studentene og er svært uheldig, sier leder Marianne Andenæs i Norsk studentorganisasjon (NSO).
Avgiftene på studiene varierer fra omtrent 63 000 kroner til 107 000 kroner i året, etter prisøkningen. Alle studenter betaler i tillegg en registreringsavgift på 1850 kroner, samt semesteravgiften på 250 kroner.
Studentene har samme basisstøtte som NTNU-studenter, i tillegg til at de kan søke om ekstra lån fra lånekassen på inntil 61 652 kroner i året for å dekke deler av studieavgiften.
Ledelsen: prisøkningen er ubetydelig
– Vi har forståelse for at økningen kan være utfordrende for et studentbudsjett, men dette er en helt vanlig justering av pris i henhold til konsumprisindeksregulering, sier økonomidirektør Pål Nakken ved Høyskolen Kristiania.
Nakken understreker gjentatte ganger at ledelsen ved høyskolen aldeles ikke ser på prisøkningen på over tusen kroner som betydelig.
Men økningen er ikke ubetydelig for en student?
– Det har vi forståelse for, men det er snakk om en liten prosentvis økning.
Hvorfor varsles ikke studentene om at prisen på produktet de kjøper går opp?
– I studentkontrakten tar vi høyde for at det kan gjennomføres mindre prisjusteringer uten å varsle.
Er det virkelig så vanskelig å varsle om?
– Det hadde vært mulig å varsle studenten, men vi anser altså ikke prisendringen som vesentlig, avslutter Nakken.
Bør være rutine å varsle
Forbrukerombudet er enig med NSO når det kommer til hvordan Høyskolen Kristiania burde håndtere prisøkninger. Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad understreker at høyskolens kontrakt neppe er urimelig, men at det å varsle om prisendringer handler om respekt for studentene.
– Her er det snakk om å gi beskjed om noe som går utover studentene. Det er ingen grunn til å la være, det vil ikke koste dem mye penger eller anstrengelse, sier Hovde Skjelbostad.
Studentunionen ønsker dialog
– At høyskolen øker prisene på enkelte retninger er i utgangspunktet problemfritt, da det står i kontrakten studentene tegner med skolen at dette kan forekomme, sier leder Trond Skalberg i Studentunionen, Høyskolen Kristianias studentforening.
Han påpeker likevel at studentenes opplevelse av denne praksisen er viktig for Studentunionen, og at de vil forsøke å ta opp dette i møter med skolen.
– Vi ser at det med enkle grep kunne blitt varslet om prisendringene. Studentunionen har god dialog med ledelsen, og vi ser positivt på at dette vil løse seg, sier Skalberg.