Ævestaden:
Folkmusikkens definisjonsrammemakere
– I utgangspunktet betyr navnet helvete. Det er livet etter døden.
Det sier Kenneth Lien, en tredjedel avden norsk-svenske trioen Ævestaden, om bandnavnet. Sammen med Eir Vatn Strøm og Levina Storåkern spiller trioen musikk som tydelig har minst én fot plantet i den skandinaviske tradisjonsmusikken. Den andre foten ermer søkende.
Bandet vant Folkelarmprisen i kategorien Åpen klasse i 2021 og er nå nominert til Årets folkmusik på denprestisjetunge svenske Manifestgalan.
– Dere kan ikke stemme, men dere kan heie på oss, sier Storåkern og ler.
Den beste typen deppa folkemusikk
Det er mye ved Ævestaden som skiller
dem fra den joviale felemusikken man
stereotypisk forbinder med folkemusikk.
Lydbildet er melankolsk, mystisk og
hypnotiserende, og like preget av bass
og synt som det er av lyre og kantele.
– Blandingen av akustiske lyder og
elektronikk står for mye av det vi synes
er kult, sier Eir Vatn Strøm.
Tekstene handler om alt fra å løpe febrilsk gjennom skogen til opplevelsen av å bli fortalt av en demon at livet du lever nå skal gjenta seg om og om igjen i all evighet. Enkelt sagt er Ævestaden deppa moderne folkemusikk på den beste mulige måten. Navnet Ævestaden betyr «det evige stedet» og er hentet fra Magnus Ullelands nynorske oversettelse av Dante Alighieris Den gudommelige komedie.
– Begge albumtitlene refererer til
dette stedet, sier Levina Storåkern.
Bassen som lyder «dzzzshhh-dzzzshhh»
De to albumene Ingen mere gråter
fra 2021 og Solen var bättre där fra
2023 utgjør en stor del av Ævestadens
hittil begrensede, men raskt voksende
diskografi. Spesielt det første albumet
fungerer som et viktig utgangspunkt for
utviklingen av bandets lydbilde.
– Jeg tenker veldig på det første
albumet som et utgangspunkt. Det er
kjernen i hva vi er, og så beveger vi oss
rundt det i forskjellige retninger, sier
Storåkern.
Spesielt låten «Ack Högaste Himmel»
ble et viktig springbrett for lydbildet på
den andre platen. Kenneth Lien forteller
at de utforsket det elektroniske i låten, og
at de ble enige i studio om å ikke være så
redde for å kjøre på.
– Den brutale «dzzzshhh-dzzzshhh»-
bassen som kommer inn på klimakset, var en idé som plutselig dukket opp i
studio, fortsetter Lien.
Den «dzzzshhh-dzzzshhh»-
beskrevne bassen i «Ack Högaste
Himmel» fra Ingen mere gråter peker
seg ut i et ellers akustisk album. Den
viser i stor grad retningen Ævestaden
skulle gå fremover. Mer elektronikk og
mer bass, men også mer egetskrevet
tekstmateriale.
– Vi brukte tradisjonelt materiale i
første album, men ikke på EP-en eller det
nyeste albumet. Det hører man også på
sounden, sier Eir Vatn Strøm.
LES OGSÅ: Jacob Collier - Djesse Vol. 4
Norsk popularitet på svensk
EP-en Vatn Strøm nevner, er spesielt
viktig for å forstå hva Ævestaden har
gjort siden sitt første album. Hvis man
ser på lyttertall fra Spotify, er EP-en de
lagde sammen med bandet Benedikt
deres største bragd hittil.
– Det var Benedikt som spurte oss. De
hadde gitt ut en del musikk på engelsk,
men hadde lyst til å lage noe på svensk
eller norsk, sier Storåkern.
Hvis man bare har hørt noe fra
Ævestaden litt her og der, har man
sannsynligvis hørt låten «Halsmandlar»,
som i skrivende stund har blitt spilt av
over en kvart million ganger på Spotify.
– Det var gøy at akkurat «Halsmandlar» ble så populær, sier Storåkern.
Hun forteller at Benedikt hadde laget
melodien til låten og spurte henne om
hun ville lage en svensk tekst til den.
Teksten og melodien kom altså fra to
forskjellige band.
– Det er gøy at noe på svensk kan
fungere så bra i Norge, legger hun til.
– Vi elsker samarbeid – ring oss,
utbryter Vatn Strøm.
Man kan aldri få mange nok lyrer
Noe av det man legger aller tydeligst
merke til når man ser en konsert
med Ævestaden, er de forskjellige
instrumentene. Hvor mange lyrer en
gjennomsnittlig person bør ha, er ifølge
Lien et åpent spørsmål.
– Det kommer an på hvor mange
tonearter låtene dine har, svarer Lien og
smiler.
Vatn Strøm forteller at antallet
tonearter har gått opp siden det første
albumet, og at introduksjonen av en ny
toneart krever innkjøp av ny lyre.
– Og jeg har ikke råd til flere lyrer, så
da spiller jeg det heller på keyboard, sier
Vatn Strøm og ler.
Mange av instrumentene Ævestaden
bruker, som lyre, munnharpe og kuhorn,
har en del begrensninger sammenlignet
med en gitar eller et piano. Det er blant
annet færre toner, og med en munnharpe
er skalaen stemt annerledes enn andre
instrumenter.
– Det er en gave, sier Vatn Strøm med
en nesten religiøs tone.
Trioen planlegger sjelden akkord for
akkord, opplyser Storåkern. Han sier at
de heller samarbeider om hvordan de
kan veksle på toner og rytmer, og ellers
bare prøver seg frem sammen.
– En grunnleggende del av uttrykket
vårt er at vi holder det enkelt, påpeker
Storåkern.
Han mener det gjør det enklere å
spille den musikken de liker, og noen
ganger utvikler det seg et mønster der
alle tre spiller de samme tre tonene.
– En arrangeringslærer ville kanskje
ikke likt det, men det er jo det som er
gøy, sier Storåkern.
Lien legger til at de gjerne kunne ha
inkludert flere instrumenter.
– Jeg skulle gjerne også ha brukt
banjo, harpeleik, strykelyre, langeleik og
mer, men det logistiske er ikke på plass
ennå, sier han.
Et rytmisk fletteverk
Selv om musikken Ævestaden spiller er tilgjengelig for et temmelig
stort publikum, er noen av de mest
grunnleggende elementene i musikken
deres relativt eksperimentelle.
– En grunnleggende ting i musikken
vår, er å lage ulike rytmiske mønstre
som går inn og ut i hverandre og skaper
polyrytmikk, sier Storåkern.
Polyrytmikk er altså en teknikk der
man spiller to eller flere ulike taktarter
samtidig. Ved, for eksempel, å dele
inn en takt i fem og seks like deler
samtidig, slik bandet gjør på låten
«Motorbåt», kan man skape et slags
rytmisk flettverk i musikken.
– Vi vil at musikken skal krible som
ASMR, sier Storåkern.
Smir mens jernet er varmt
For øyeblikket slipper bandet dryppvis
remixer av låter fra Solen var bättre där.
Hittil har det blitt remixer fra artistene
Niilas og Center of The Universe, og
bandet sier det vil komme mange
remixer utover våren fra alle mulige
musikere.
– De spiller veldig ulik musikk i
forskjellige sjangere, sier Vatn Strøm.
Ævestaden kan også avsløre at de til
høsten vil slippe en ny plate sammen
med det dundrende psych-rockbandet Kanaan. Her går Ævestaden
tilbake til røttene sine ved å bruke en
del tradisjonelt materiale.
Samtidig preger Kanaan albumet
med flere instrumentalspor enn det
Ævestaden har hatt tidligere. Her blir
det altså rockeballader, men forstått som
langstrakte middelalderballader med et
rocka preg.
– Det har vært en lang prosess å få
det ferdig, men det blir veldig bra, sier
Storåkern.
Til slutt legger bandet også til at
enda en plate er på vei, denne sammen med den eksperimentelle syntog trommemaskinspesialisten og
videografen Sigurd Ytre-Arne. Trioen
kan ikke avsløre en spesifikk tidsramme
for når platen kommer, men røper at
albumet vil ta en mer elektronisk retning
og fokusere på det rytmiske.
Som en del av bølgen av unge folkemusikere som er villige til å snekre nye
definisjonsrammer for folkemusikken,
er det mye som tyder på at Ævestaden vil
fortsette å levere de kommende årene.
– Drømmen er julekonsert med
Kringkastingsorkesteret, forteller Lien
med glimt i øyet.
LES OGSÅ: The Impossible Green - In Technicolor