Debatt

Det er for sent å lære å holde seksualundervisning når du står i klasserommet

I vår etterlyste Martine Gottberg Stenbock snakk om seksualitetsundervisningen, og pekte ut framtidas leger, lærere og sykepleiere som ansvarlige. Det er vanskelig når utdanningen vår ikke lærer oss hvordan.

Publisert

Seksualundervisningen er for dårlig. Det er åtte av ti lærere enige i, og sju av ti elever ønsker seg mer seksualundervisning ifølge en rapport publisert av Sex og samfunn tidligere i år.

Som aktivist i Seksualpolitisk nettverk for ungdom (SNU), Norges eneste organisasjon som jobber for unges seksuelle og reproduktive helse og rettigheter, møter jeg gang på gang skrekkhistorier om seksualundervisning. Å sette kondom på banan er en gjenganger, men jeg hører også om tilfeller hvor lærer har demonstrert hvordan sex fungerer ved hjelp av to tusjer, der poenget var at tusjene passer inn i hver sin kork, mens to korker eller to tusjer ikke går sammen. Dette nesten 50 år etter at homoparagrafen ble opphevet.

Jeg kunne ikke vært mer enig i at vi må snakke om seksualundervisningen, og at det ligger et enormt ansvar på fremtidige lærere som meg selv. Problemet er at det ikke er noen garanti for at jeg gjennom mine fem år med lærerutdanning vil ha én eneste forelesning om seksualundervisning. Da jeg første uka i praksis i KRLE i en tiendeklasse fikk utdelt temaet «seksualitet og etikk», var det bare takket være mitt engasjement i SNU at jeg med trygghet kunne svare på spørsmål som «hva er aseksualitet?», «er det greit å ha sex med læreren sin?» og «hvordan spør man om samtykke?». For slike spørsmål har elevene. Og sånn det er nå, er det opp til hver enkelt student/lærer å sette seg inn i det, med mindre man er heldig og har en linjeforening som arrangerer eksterne foredrag utenfor studietid.

LES OGSÅ: Hva skjer med koronastudentene?

Unntaket er kanskje lærerstudentene med naturfag, som er ett av få fag hvor seksualitet er eksplisitt tematisert i rammeplanen for lærerutdanning. Men unge trenger å lære om mer enn forplantning, kjønnssykdommer og prevensjon. De må lære om kropp, normer, identitet, lyst og kanskje aller viktigst: grenser og samtykke. Det kan være en samfunnsfaglærer som diskuterer normer knyttet til kjønn og seksualitet, en norsklærer som tar med skeiv litteratur eller en gymlærer som informerer om hvordan prevensjon og menstruasjon påvirker trening.

Å bli lærer er noe man lærer. Og selv om vi liker å si at vi lærer hele livet, er det for sent å lære seg å holde seksualundervisning når du står i klasserommet.

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til debatt@studentmediene.no

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.

Powered by Labrador CMS