Billigsjampo overrasker i test

Vi har testet fire forskjellige sjampo og balsam som ikke er testet på dyr. Resultatet overrasker, og dyrest er ikke nødvendigvis best.

Publisert Sist oppdatert

Hver dag blir du bombardert med reklame der det loves at håret ditt blir mer glansfullt, sprettent, velduftende, mykt og fantastisk. Er det virkelig noen hold i disse påstandene, eller er det bare utspekulerte markedsføringstriks for å få oss til å kjøpe unødvendig dyre hårprodukter? Vi har testet fire forskjellige sjampoer og balsamer som ikke er testet på dyr, og resultatet var overraskende.

Fakta

Fakta om dyretesting

Dyretesting fører til store lidelser blant dyrene som blir testet på, og ingen kommer fra det med livet i behold. Tester som er vanlige å utføre er blant annet:
  • Huden blir skrapt opp og påført forskjellige stoffer
  • Ferdig produkt smøres direkte på øyet
  • Insjiseres inn i kroppen via sprøyter
  • Tilsatt i fôr
  • Blir tvunget til å inhalere produktet i gassform
  • Avlives og obduseres for å se hvilken effekt det har hatt på innvollene
  • Det er estimert at 115 millioner dyr brukes til dyretesting på verdensbasis, dette er sannsynlig et underestimat. (Rapport fra 2005)
Det er mye verre ting enn at man sjekker hvor myk og luftig pelsen til den søte kaninen har blitt etter vask. Noen av de vanligste dyrene å teste på er kaniner, marsiv, rotter, mus og hunder.

Tre av sjampoene i denne testen er å finne i dagligvarebutikker, der First Price og Soft Style er såkalte egne merkevarer som kun selges i én spesifikk kjede.

Kun to dyrevennlige valg var å få tak i på Rema1000 og Kiwi. Det tredje merket, Define, er et norskprodusert merke som finnes i de fleste dagligvarebutikker. Skal man ha andre typer må man se til nisjebutikker eller apotek, men her starter prisene på ca. 100 kroner for en flaske som ikke er testet på dyr. Det siste merket som er med i denne testen er fra The Body Shop, som ikke tester noen av produktene sine på dyr.

For å finne ut av om produktene har vært testet på dyr, har vi brukt en app som heter Dyretestet, denne er utviklet av Dyrevernaliansen i Norge. Her kan man enkelt taste inn produsentnavnet, og så om den aktuelle produsenten dyretester produktene sine. Man kan også få en oversikt på nettsidene deres.

Vi har spurt folk på gaten om hva de tror dyretesting innebærer, resultatet kan dere se nedenfor.

Utførelse av testen

Testen har foregått over 16 dager, der hver sjampo og balsam ble testet sammenhengende i fire dager. Testpanelet bestod av fire jenter, der to betegnet håret sitt som normalt, mens de to andre betegnet håret sitt som tørt.

Testpersonene fikk utlevert produktene i anonyme beholdere slik at de ikke skulle vite hvilket produkt de testet. De syv kriteriene de skulle forholde seg til var glans, kambarhet, mykhet, duft, om håret blir rent, hvordan den er å bruke, og hvordan håret føltes etter fire dagers bruk. Basert på disse kriteriene får hver enkelt sjampo og balsam en karakter fra en til seks.

Define Argan Oil – Normalt/Tørt hår

Pris per 100 ml sjampo (52,90 kr flasken): 21,16 kroner

Pris per 100 ml balsam (52,90 kr flasken): 21,16 kroner

Define leverer gjennomgående gode resultater, og alle i testpanelet synes den gjør en god jobb. Samtlige gir Define meget gode tilbakemeldinger når det kommer til duft, glans, kambarhet og mykhet, men resultatene er motstridene når det kommer til renhet, hvor lett den er i bruk og totalinntrykket. Denne scorer best i de fleste kategorier og blir derfor kåret til best i test.

Kommentarer fra testpanelet

– Sjampoen skummet lite, men nok til å vaske håret rent. Konsistensen var tynn, så jeg måtte bruke ganske mye. Balsamen var derimot helt motsatt. Den var tykk og fuktighetsgivende, men vanskelig å vaske ut av håret. Faktisk er jeg usikker på om jeg fikk ut alt, selv om jeg vasket håret over vasken igjen etter jeg var ferdig i dusjen.

– Føler ikke håret ble så rent.

– Håret er lett og flott, jeg føler meg litt forelsket!

First Price – Normalt hår

Pris per 100 ml sjampo (8,30 kr flasken): 1,66 kroner

Pris per 100 ml balsam (7,40 kr flasken): 1,48 kroner

First Price er en god allrounder som scorer greit hos begge gruppene. De med normalt hår likte denne bedre enn de med tørt hår. De fleste var enige med at produktene gjorde primæroppgavene sine bra, nemlig å gjøre håret rent.

Det var ingen av kriteriene som utpekte seg spesielt negativt eller positivt samlet sett. Dette viser at det er veldig individuelt hva folk synes om en spesifikk sjampo og balsam.

Dette er noen av testpanelets kommentarer

– Kjempegod lukt, særlig av balsamen.

– Ingen store utslag på mykhet.

– Sjampoen var lett å fordele i hodebunnen og den skummet bra. Balsamen var fin og tykk i konsistensen, og håret ble mykt.

– Litt tørrere og mer flokete enn til vanlig. Den gjør ingenting ekstra godt for håret, men den funker.

Body Shop Rainforest Balance – Normalt hår/Tørt hår

Pris per 100 ml sjampo (109 kr flasken): 43,6 kroner

Pris per 100 ml balsam (109 kr flasken): 43,6 kroner

Dette er den dyreste sjampoen og balsamen i testen, med en desiliterpris på 43,6 kroner er den over 26 ganger så dyr enn de to billigste.

De inneholder kun naturlige ingredienser, ingen silikon. I tillegg er alle stoffene som er brukt nedbrytbare i naturen, i motsetning til hos de andre typene. Produktet scorer jevnt fra alle i testpanelet og utpeker seg hverken negativt eller positivt

Kommentarer fra testpanelet

– Alt i alt en helt ok sjampo og balsam. Det kreves veldig mye balsam for at det skal dekke hele håret. Ville ikke ha kjøpt denne.

– Føler ikke håret holder seg rent like lenge som det burde.

– Seig og merkelig å påføre. Skummer ikke i hendene, men masse i håret. Limaktig konsistens.

– Både sjampoen og balsamen var altfor tynn. Uansett hvor mye såpe jeg tok, følte jeg aldri at det ble nok. Sjampoen skummet for lite, og jeg måtte bruke trippel mengde balsam uten at jeg kjente at det utgjorde noe særlig resultat. Håret ble imidlertid rent.

Soft style – Normalt Hår

Pris per 100 ml sjampo (8,30 kr flasken): 1,66 kroner

Pris per 100 ml balsam (7,40 kr flasken): 1,48 kroner

I likhet med First Price får denne delte tilbakemeldinger, men med enda større sprik. Den falt i dårlig jord hos de med tørt hår, men ble reddet av de gode resultatene fra de med normalt hår. De fleste var enige om at den gjør håret rent, mens resten av tilbakemeldingene varierte fra helt forferdelig til fantastisk.

Kommentarer fra testpanelet

– Sjampoen og balsamen lukter rent og behagelig, akkurat som rene klær! Positivt overrasket.

– Forferdelig. Jeg har sluttet å møte folk, og kjæresten min har truet med å gjøre det slutt. Det forstår jeg.

– Håret blir rent, og holder seg rent lenge.

Dyrest er ikke nødvendigvis best

Pris og kvalitet henger ikke nødvendigvis sammen, noe denne testen har vist. Define troner på toppen og scorer bra på både tørt og normalt hår. The Body Shop får jevnere karakterer fra testpanelet enn både Soft Style og First Price, men når ikke opp til topps tross den høye prisen.

Det som overrasker er at Soft Style og First Price gjør det såpass bra, med tanke på hvor billige de er. First Price er kun laget for normalt hår, i motsetning til resten som lister opp flere hårtyper. Det er også de med normalt hår i denne testen som har gitt First Price og Soft Style de høyeste karakterene.

Hva som passer ditt hår best er individuelt. Har venninnen din en fantastisk sjampo og balsam som gjør underverker for håret, betyr det ikke nødvendigvis at samme produkter vil fungere like bra for deg.

Det lønner seg derfor å prøve seg fram, og på et stramt studentbudsjett lønner det seg å finne ut av hva som fungerer best til en lavest mulig pris. Som en bonus er de heller ikke testet på dyr, så man kan bruke dem med god samvittighet.

Les også vår sak om billige og miljøvennlige alternativer til sjampo.

Powered by Labrador CMS