Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert

27-åringen slår til igjen, og viser hvorfor hun er en av sin generasjons beste rappere.

Little Simz er endelig tilbake med ny musikk, og takk gud for det. Britisk-nigerarianske Simbiatu Ajikawo, som går under artistnavnet Little Simz, har lenge ligget langt oppe på de fleste kritikerlister som et bunnsolid talent innen rap. Det var dog i 2019, med slippet av hennes tredje album GREY AREA at Little Simz virkelig stadfestet seg selv som en av sin generasjons beste rappere. Sometimes I Might Be Introvert er en solid oppfølger til GREY AREA, og Little Simz viser at hun virkelig nå har funnet sin sound.

Little Simz er kanskje introvert i virkeligheten, men hun legger alle kort på bordet i musikken sin. Sometimes I Might Be Introvert er på lik linje med hennes tidligere utgivelser rått og tekstmessig brilliant, og man møter en kraftfull og brutalt ærlig Little Simz som oser selvtillit. Imens hun på GREY AREA tok et opprør med samfunnet, tar hun på dette albumet et opprør med seg selv. Flere av låtene føles som 27-åringen har en dialog med seg selv i speilet, hvor hun strider med sitt offentlige og personlige persona. Som hun spør seg selv i åpninglåta «Introvert»; «Simz the artist or Simbi the person?».

Det er relaterbare problemstillinger Little Simz stiller. Spørsmål om det evige søket etter validering fra andre og hvorfor vi ofte føler oss avhengig av anerkjennelse. Brytningen mellom hvem vi er privat og hvem andre forventer at vi skal være. Derimot er det ikke bare det tekstuelle som gjør Sometimes I Might Be Introvert til et godt slipp.

Låtene er som vanlig også utrolig fengende. Innslag som «Fear No Man», «I Love You, I Hate You» og «Speed» er umulig å sitte stille til. Parringen mellom den kontinuerlige rappingen til Little Simz som flyter over et orkester av trommer, strenger og horn er rett og slett magisk. Med Sometimes I Might Be Introvert får du atter en gang servert full pakke av 27-åringen, hvor hun viser sterk musikalitet, solid lyrikk og evnen til å fortsette å utvikle seg samtidig som hun holder på sin unike sound. Rett og slett et av årets beste album.