Sarah Klang – Mercedes

Et brutalt og ærlig kjærlighetsbrev til mammarollen.

Den svenske artisten og låtskriveren Sarah Klang annonserer overgangen til 30-årene med et følelsesladet pang i form av sitt fjerde album. Den 31 år gamle artisten ble nylig mor for første gang, og utforsker gjennom Mercedes de emosjonelle aspektene rundt det å stige inn i denne nye livsepoken. Klang inviterer i dette albumet lytteren med på en turbulent berg– og dalbane proppet full av personlige historier, minner og fremtidsønsker.

Sjangermessig er Mercedes dominert av pop–ballader, som «It’s a Beautiful Dream» og «Sunny Philadelphia», men har også innslag av alternativ pop og skandinavisk americana. «Hospital Window» holder seg innenfor den klassiske countryballadens univers, mens albumets introlåt «Magic Stone» er litt mer opp i gir. Det er ikke så vanskelig å gjette seg til hva albumets overordnede tematikk er – selv låtene som ikke direkte omhandler mammarollen, gjør på mange måter det indirekte. «Belly Shots» formidler historien om en overgang til å ønske seg noe mer enn et turné- og festliv, og hinter til at albumet handler like mye om det å vokse opp som det å bli mor.

LES MER:  Lost Girls – Selvutsletter

Stemningsrommet Sarah Klang skaper i Mercedes svever balansert mellom det morsomme og det alvorlige, det vonde og det gode, minner og fremtidsønsker. Låtene er, som i tidligere album, lette å relatere til – uavhengig av livssituasjon. I tittellåten «Mercedes» inviteres lytteren inn i Klangs private tanker tidlig i svangerskapet, og er skrevet som en kjærlighetserklæring til datteren. «Mercedes» står som en av albumets sterkeste låter, både melodisk og tekstlig, og byr på forsiktige håp og drømmer for fremtiden.

Mercedes fungerer som et symbolsk steg inn i en ny livsfase, og kan sees på som et brutalt og ærlig kjærlighetsbrev til mammarollen. Sarah Klangs låtskriverferdigheter, sterke vokal og ærlige historieformidling preger alle aspekter av albumet. Likevel er det vanskelig å ikke savne det sjarmerende americana–preget som har vært en stor del av Klangs lydunivers i tidligere album. Mercedes er samlet sett et stødig album og en god lytteopplevelse, men album som Virgo fra 2021 står fremdeles helhetlig sterkere.

LES MER:  Fieh satte storsalen på plass!