LYSERE TIDER: Rikke Normann gir lytteren forsmak på bedre tider med sitt sukkersøte popbidrag.

Rikke Normann – the art of letting go

Bærumsartisten sitt ferskeste album er en sukkersøt opplevelse.

Artist Rikke Normann fra Bærum gjorde braksuksess med sin debutplate Rikki’s Guns i 2011. I ettertid har hun bemerket seg for flere deltakelser i Melodi Grand Prix, samt for samarbeid med kjente musikernavn i Norge. Hennes ferskeste album, the art for letting go, er hennes femte soloalbum, og det er lett å kjenne vårstemningen yre på idet man lytter til Normann her.

I likhet med platecoveret, er flere av låtene på albumet lekne, fargerike og muntre. Introlåta «i will try» åpner albumet med en rolig start som til tross for en etterlengtende tekst har en munter melodi. Normann byr på flere deilige pop-perler. «unfollow» er ei tidsriktig låt om å ikke føle seg god nok til dagens Instagram-standard. Låta fremhever Normanns sterke og nydelige vokal, noe som kommer godt til uttrykk i den såre sangteksten.

Albumet gir et innblikk i utfordringene som oppstår når man prøver å finne kjærligheten i en digital sveipe-virkelighet. Men selv om flere av låtene har et dystert budskap, gir plata likevel en oppløftende og lettende opplevelse. Lydbildet har en feel good-følelse, og det er vanskelig å ikke la seg fenge med av Normanns raske rytme og gode vokal. Et høydepunkt er «drama queen», som gir assosiasjoner til RnB-sjangeren. I samarbeid med Adam Douglas har Normann også låta «don’t you worry» på albumet, som har alle de riktige elementene til å bli en radiohit denne våren.

Rikke Normann har med the art of letting go gitt oss en forsmak på lysere tider med sitt sukkersøte popbidrag. Nå kan våren bare komme.