Anmeldelse

boygenius – the rest

Stødig indiepop som river i hjerteroten.

Publisert Sist oppdatert

Den 31. mars 2023 slapp gruppen boygenius debutalbumet the record, som ble mottatt med stående applaus fra både fans og anmeldere over hele verden. Supergruppen består av de tre anerkjente amerikanske sangerne og låtskriverne Phoebe Bridgers, Lucy Dacus og Julien Baker. I prosjektet boygenius har de skapt et univers hvor deres musikalske særegenheter både får plass til å skinne alene, men også smelter sammen i et harmonisk og følelsesladet sammensurium. Etter debutalbumets braksuksess, følger nå EP-en the rest.

The record er et album preget av motpoler; nærhet og ensomhet, skam og selvsikkerhet, kjærlighet og hjertesorg. Helhetlig formidler albumet nære historier om utenforskap og usikkerhet som mange kan relatere til, og som vi mennesker bærer med oss inn i en verden hvor det kan være vanskelig å finne sin plass.

LES OGSÅ:  Sufjan Stevens - Javelin

The rest fungerer som en naturlig etterfølger til debutalbumet. Tekstene er også her viktige budskapsbærere av selve historieformidlingen, svøpt inn i et følelsesladet, harmonisk pledd. Lik som the record, vil den underliggende konklusjonen igjen være at det er ok å ikke få det til og at det kanskje skal gå bra likevel. EP-en består av fire sanger, som alle er relativt korte. Til tross for dette blir man bombardert med et følelsesspekter uten like, med røtter plantet dypt ned i usikre tenåringsår, fylt til randen med kjærlighet, ensomhet og usikkerhet.

«Afraid of Heights» blir utgivelsens klare høydepunkt. Låten er nærmest utformet som et utdrag fra et brev eller et dagbokinnlegg og formidler en ubalanse mellom en indre frykt og et ytre gruppepress. Den handler først og fremst om å ikke tørre, men også om selve skammen rundt det å ikke tørre. Her er det Lucy Dacus som virkelig får skinne i front, støttet av komplimenterende, harmonisk koring fra Bridgers og Baker. Resultatet er en melodiøs angstboble som treffer rett i magen, med sterke utdrag som «I wanna live a vibrant life, but i wanna die a boring death», og «not everybody gets the chance to live a life that isn’t dangerous».

Alt i alt har boygenius igjen gitt oss en emosjonelt ladet gave, som naturlig glir inn i rekken av historieformidlende musikalske mesterverk.

LES OGSÅ:  Museum - Ord som bare voksne kan

Powered by Labrador CMS