Anmeldelse:

ARY – For Evig

Et sårbart, kraftfullt og grenseløst mesterverk.

Publisert Sist oppdatert

Ariadne Loinsworth, bedre kjent under artistnavnet ARY, debuterer med sitt første album og som produsent, men allerede i 2016 ble trønderjenta utpekt som Norges største pophåp. Dette beviser hun nå, seks år etterpå, at ikke var en gal påstand.

ARY trengte å bryte seg ut av det kommersielle samlebåndet du ofte blir trykket inn på som ung og lovende artist. Det er et modig valg, men et valg som definitivt lønnet seg. I forhold til hennes tidligere låter, deriblant «Childhood Dreams» og «The Sea», føles For Evig mye mer intensjonelt og definerende for hvem ARY faktisk er og ønsker å være som artist. De ti låtene har en slags rystende nærhet i seg, hvor en føler ARYs hånd ned til den minste detalj.

For Evig ble skapt i tomrommet etter tapet av hennes tvillingbror Andreas, og gjennom 35 minutter skildrer hun sorgen. Med dette bakteppet og den nakne ærligheten hun leverer, var det nok enda viktigere at albumet ble håndtert av ARY selv, da kun hun har klart å få frem disse følelsene såpass mesterlig. Selv om den fengslende lyrikken snakker for seg selv, med strofer som «I don’t want to die, but I wish it was over», øker inntrykket den gir paret med produksjonen lyrikken boltrer seg i. Ingenting er overlatt til tilfeldigheter, og dette viser igjen ARYs multitalent som både låtskriver, artist og produsent.

LES OGSÅ: Anmeldelse: En kultursnobb konverteres?

Selv med den sårbare lyrikken som treffer hjerterota, serverer ARY samtidig kommersielt spiselig elektropop som gjør at en får lyst til å både gråte og glemme seg bort på dansegulvet. Eksempler på dette er populære «Birthday» og «New Low», som er vanskelig å sitte stille til og samtidig tekstuelt tunge å fordøye. Dette viser igjen ARYs multitalent som både låtskriver, artist og produsent.

Selv om dette altså er et debutalbum, kan For Evig lett føye seg inn i rekka med norske popmesterverk på linje med Susanne Sundførs Ten Love Songs og Emilie Nicolas Like I’m a Warrior. Sistnevnte gjester også For Evig på låta «Hurt You» som ble sluppet i forkant av albumet. Det er et album en fanges av umiddelbart, samtidig som jeg tror det bare vil bli bedre og bedre ved hver gjennomlytting, da en konstant vil oppdage nye inntrykk. Kanskje blir det nesten feil å kalle ARY et pophåp, da hun med For Evig heller føles som en popveteran. Uansett er hun definitivt en artist som vil prege norsk pophistorie i årene som kommer.