Anmeldelse:

Bresk - A Journey Through The Life Of Peder Balke 1804-1887

Lukk øynene og opplev landskapsmaleren Peder Balkes liv gjennom det 19-århundret fortalt i et livlig instrumental progrock-album.

Publisert Sist oppdatert

Peder Balke var en mektig norsk landskapsmaler som levde fra 1804 til 1887. Han levde gjennom så og si nesten alle de viktigste hendelsene i det 19-århundret. Så når noen musikere tar utgangspunkt i livet til Balke, tar med de viktige politiske hendelsene som skjer i hans levetid, og skriver det i progrockens glans, blir resultatet en musikalsk biografi som heter A Journey Through The Life Of Peder Balke 1804-1887. Bresk består av brødrene Narum, som skaper en auditiv bauta som hedrer den norske kunstneren. De musiserer også med betagende talent!

Da Peder Balke var et barn, ble Norge dratt med i galskapen under Napoleonskrigene. Første låt «Napoleonic Wartime Ouverture» reflekterer den mektige sinnsvakheten og skaper en frenetisk stemning over krigen. Ute på felten lyder orgelet i fargesprakende krigslyst, trommene hamrer og en gitar fyrer av patroner som følges av krigens glorie. Låten går så over til en rolig del, som reflekterer tragedien over menneskets verste aktivitet. Sorgen smuldrer til en hovmodig stemning av ære, seier og nederlag.

Musikk til å reise er «Sailing the Northern Coast», som har en følelse av utforskertrang og glede. Det frosne og vidunderlige landskapet besøkte Balke når han reiste fra Trondheim med skipsleilighet til Nordkapp. Her får du en groovy og vakker hymne til reisetrangen i oss alle, spesielt til det vakre landskapet i Nord-Norge. Samspillet mellom instrumentene er lekent og formidlende. Reisen er tydelig reflektert gjennom maleriene til Balke.

LES OGSÅ: Sjelløse, kjedelige låter uten sjokkeffekt garanterer null poeng

Med låta «The Fire» reflekteres brannen i 1879, som ødela Balkes hus og Balkeby, som var tomter han hadde utparsellert til arbeidsfolk. Derfor blir musikken brennende rask og drivende i glørne til orgelet som flammer talentfullt. Trommene driver inn i en febrilsk rytme og det er mange soloer fra tangentene i nesten grove klanger og ostinater. Tragedien er at denne brannen etterlater Balke som en økonomisk ruinert man. Han blir glemt i samtiden, men fiskes opp av asken av maleren Hans Ødegaard, og senere av Bresk.

«The End» er siste spor og er en sørgelig ballade som viser til tross for at Balke ble glemt, har han ikke forlatt den norske landjord uten å sette spor. Han var en politisk og aktiv kunstner som deltok i Thrane sin arbeiderbevegelse, og malte mektige landskapsmalerier. Dette er noe vi ikke må glemme. Derfor er musikalske biografier noe jeg håper å se mer av. Bresk med A Journey Through The Life Of Peder Balke 1804-1887 har skapt et album der du enten kan lukke øynene for å forestille deg livet til Balke, eller kan bruke som en ruggende narrativ omviser i det du fordyper deg i maleriene til Balke.