Anmeldelse

Noname – Sundial

Nonames tredje album er like fengende som det er tematisk viktig.

Publisert Sist oppdatert

Den chicagobaserte rapperen Fatimah Nyeema Warner, bedre kjent som Noname, er på ingen måte redd for å gi fingeren til alt hun ser på som destruktivt ved samfunnet. På albumene Telefone og Room 25 fra 2016 og 2018 uttrykte hun seg allerede sterkt imot kvinnehat, rasisme, vold mot svarte mennesker, og økonomisk urettferdighet. På Sundial gjøres det samme, men over en silkemyk og sømløs produksjon.

Nonames desidert sterkeste egenskap er den briljante måten å uttrykke seg på. Selv når hun leverer en slående kritikk av hvordan kvinner blir behandlet i hip-hop-miljøet, som på åpningslåten «Black Mirror», opererer hun med en så lyrisk og vokalmessig ferdighet at hun verken virker gnålete eller belærende. Warners tekster kunne lett ha blitt gitt ut som diktsamlinger eller vært fremført som spoken word, hvilket gjør det enda deiligere at lytteren i tillegg kan kose seg med behagelige jazz-rap-toner i bakgrunnen.

LES OGSÅ: Squid – O Monolith

Sundial må lyttes gjennom helhetlig, da hver låt glir inn i den neste og tematikken utforskes dypere for hver låt. Heldigvis føles dette på ingen måte som et ork, heller tvert i mot. Hver låt på Sundial kunne blitt brukt som lydspor i serier som Atlanta eller The Bear, da både det musikalske treffer rett hjem samtidig som det lyriske virkelig får en til å følge med på historien Noname forteller.

Gjestelisten er kort, men sterk, med gigantiske navn som Common og Jay Electronica. Det er heldigvis også plass til rappere som opererer mer i undergrunnen som Silkmoney og Billy Woods. Alle disse leverer vers som på hver sin måte tilfører noe nytt og friskt til Sundial, samtidig som de ikke svaier for mye bort fra tematikken på låtene de gjester. Sangerne Ayoni, Stout, og Eryn Allen Kane legger i tillegg rungende, men behagelig soul-vokal på flere refrenger.

Dette tredje albumet i den unge rapperens karriere er desidert hennes sterkeste. På Sundial beviser Noname hvorfor hun fortjener den samme hyllesten mange av hennes mannlige kollegaer i bransjen får – Noname er desidert en av de beste moderne lyrikerne innen hip-hop.

LES OGSÅ: – Jeg blir ofte kritisert for Norges dobbeltrolle

Powered by Labrador CMS