Uncharted: Bemerkelsesverdig helt ok

Uncharted er spillserien som ble filmatisert, der spillene er en bedre film.

Det var stor spenning knyttet til filmatiseringen av Uncharted. Spillserien med fire ulike titler fra 2008-2017 er kjent for å være en hybrid mellom spill og film. Spillene er fylt med overdreven hollywood-action og burde det være lett å filmatisere. Hvor galt kan det gå når man skal hollywoodisfisere hollywood?

Veldig, tydeligvis.

Til å spille de kjente og kjære hovedkarakterene, Nathan Drake og Victor Sullivan, er det hentet inn noen av Hollywoods mest aktuelle skuespillere. Tom Holland, blant annet kjent fra Spiderman, Spiderman og Spiderman, spiller en ikke helt katastrofisk «Nate». Med castingen av «Sully», gjorde de en mye dårligere jobb. Mark Wahlberg mangler ikke bare den kjente sigaren og barten. Han mangler hele personligheten.

Om du derimot så mest frem til plottet, er det bare å ta det med ro. Filmen henter litt her og der fra spillene og setter det sammen til grei underholdning. Hovedtråden er lett nok å følge. Dessverre er det mye som skjer uten noe særlig forklaring. Karakterer dukker opp og forsvinner like lett. Det gigantiske budsjettet er i det minste et plaster på såret - det er ikke alltid lett å skjønne hva som skjer, men det ser kult ut.

For at det ser bra ut er filmens sterkeste side. Vakre lokasjoner, stilig koreografi og kule eksplosjoner. Lydsporet gir også en ny vri, samtidig som det er lett å kjenne musikken igjen fra spillene. Det er dermed musikken som virkelig gir en følelsen av at en faktisk ser en filmatisering av Uncharted.

Man kan selvfølgelig ikke forvente en helt tro kopi, men i filmatiseringen er selve kjernen til Uncharted forsvunnet. Dette er et problem. Den sjarmerende dynamikken mellom Nate og Sully er borte. Den konstante småkranglingen med de gode stikkene er byttet mot med elendige “vitser” som får en til å krympe sammen i setet. I spillene er du alltid sikker på at dette i bunn og grunn er gode venner. Drake og Sully i filmen trenger parterapi. Selve mysteriene, drivkraften i spillene, mangler nærmest totalt. Filmen presenterer oss med situasjoner som i spillet ville blitt løst på en interessant, smart og hjernevridene måte. I filmen er ofte løsningen det mest åpenbare du kan tenke deg. Du sitter da igjen med en gjeng karakterer som fremstår særdeles inkompetente.

Alt i alt, helt ok. Om spillutviklerne hadde laget sin egen film i samme stil som cutscenes i spillene, hadde det sannsynligvis blitt bedre. Det har de faktisk gjort før. Heldigvis kan man gå inn på Youtube og se dette ved å søke på «All Uncharted cutscenes». Dette er filmen som burde forblitt et spill, som i utgangspunktet minner om en film.