<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BREXIT:</span> Britiske artister kan det bli lite av å se på festivalplakatene i år. Bildet er av den britiske artisten Little Simz på festivalen Pstereo i 2019.
BREXIT: Britiske artister kan det bli lite av å se på festivalplakatene i år. Bildet er av den britiske artisten Little Simz på festivalen Pstereo i 2019.

Brexit begrenser mulighetene for turnévirksomhet

Krav om visum som følge av den nye avtalen mellom EU og Storbritannia vil gjøre turnélivet vanskeligere for artister

Publisert

Storbritannia har i sine forhandlinger med EU angående brexit-avtalen avslått et tilbud om fri reise i 90 dager mellom Storbritannia og europeiske land for artister og musikere. Dette ble først rapportert av The Independent gjennom en anonym kilde nær forhandlingene, men har blitt bekreftet i ettertid.

Konsekvensene blir at britiske musikere som ønsker å reise på turné eller konsert i europeiske land ikke lenger kan reise visumfritt, men må søke om og betale for visum i forkant, for eksempel hvis de vil spille på en festival i Norge.

The Independent skriver også at grunnen til den avslåtte avtalen er at Storbritannia ikke ønsker å gi europeiske artister 90 dager reise uten visum, fordi man skal forholde seg konsekvent til de nye innstrammede reglene for inn- og utreise.

LES OGSÅ: Pom Poko etterlater seg en geldesbobble

Artister høylytt ut mot innstrammingene

Avtalen har møtt sterk motstand fra mange britiske musikere, blant annet Thom Yorke, Dua Lipa og Laura Marling. En underskriftskampanje ble startet i desember 2020 for å vise misnøyen med innstrammingene, hvor det til nå er over 260 000 som har skrevet under.

Professor i moderne historie på NTNU Michael J. Geary, som kommer fra Irland og følger EU og britisk politikk tett, forteller til Under Dusken at britiske musikere har god grunn til å være misfornøyd med forhandlingene.

<strong>GRUNN TIL MISNØYE: </strong>Professor i moderne historie ved NTNU Michael Geary mener at britiske artister har grunn til å være misfornøyde med inn- og utreiseordningene etter brexit.
GRUNN TIL MISNØYE: Professor i moderne historie ved NTNU Michael Geary mener at britiske artister har grunn til å være misfornøyde med inn- og utreiseordningene etter brexit.

– De er bare en av mange grupper som har grunn til å være misfornøyde, og det kommer til å bli flere etter hvert som forhandlingene blir forstått skikkelig og man innser implikasjonene.

Geary sier at innstrammingene vil gjøre hele prosessen med å reise utenlands på konsert langt mer tungvint. Dette er spesielt lite velkomment etter et år med pandemi, som har rammet musikkindustrien hardt.

– En ting er veletablerte og kjente artister, men noe annet er uavhengige artister som ikke tjener spesielt godt til å begynne med. Det er disse som vil kjenne konsekvensene hardest, tror Geary.

Vanskeligere for briter å reise over grensene

For en britisk uavhengig musiker vil det være mer innviklet å reise på turné i Europa etter de nye innstrammingene.

– Hvis en artist vil spille konsert først i Spania, så i Italia, og til slutt i Frankrike eller Tyskland, så vil man trenge visum for alle disse landene. Det blir et begrensende tiltak for uavhengige artister som vil på turné, sier Geary.

Det vil være større krav til administrering og logistikk, og til å begynne med vil man slite økonomisk grunnet pandemien som allerede har gitt mangel på konserter å spille. Derfor mener Geary at grense-innstrammingen er et problem for musikkindustrien, med mindre partene går tilbake til forhandlingsbordet..

– Det er mye i avtalen mellom EU og Storbritannia som fremdeles trenger å bli finjustert. Med nok press utenfra kan det skje endringer i årene framover.

LES OGSÅ: Kraftig økning i antallet mistanker om eksamenjuks

Administrerende stress med booking

Logistikkproblemene gir sannsynligvis ikke bare konsekvenser for artistene selv, men også for forskjellige scener og festivaler som skal booke artister til konserter. Geary spår at innstrammingene vil få disse til å revurdere å skaffe britiske artister.

– Jeg vet fra festivalene her i Trondheim at å skaffe utenlandske artister og logistikken bak det allerede er vanskelig. Så med det ekstra administrerende som kommer fra Storbritannia blir det enda mer tungvint og vanskelig.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POSITIV:</span> Daglig leder for Trondheim Jazzfest Ernst Wiggo Sandbakk tror at det kommer til å løse seg.
POSITIV: Daglig leder for Trondheim Jazzfest Ernst Wiggo Sandbakk tror at det kommer til å løse seg.

Daglig leder for Trondheim Jazzfest Ernst Wiggo Sandbakk forteller at de ikke har vært i kontakt med noen britiske artister etter brexit-forhandlingene. Han ser på sin side likevel positivt på situasjonen.

– Jeg tror dette kommer til å løse seg – i den andre enden. Alle vil ut å spille.

Sandbakk forteller at det som kreves for å lande en artist til festivalen deres ikke er spesielt innviklet, men at artister fra enkelte land kan medføre ekstra papirarbeid. Om forhandlingene mellom Storbritannia og EU sier han at de må forholde seg til retningslinjene som blir satt for dem.

– Vi må følge alle bestemmelser som myndighetene setter, enten det er visumkrav eller artistskatt utland, som vi må betale på alle utenlandske artister unntatt musikere fra USA.

Dette medfølger at med samme størrelse på artisthonorar, vil det være billigere å booke en artist fra USA enn fra andre, forklarer Sandbakk.

– Få en enighet som ikke straffer musikkmiljøet

For norske og europeiske artister kan brexit-forhandlingene også føre til at færre ønsker å reise til Storbritannia for å spille konserter.

– De vil veie opp for- og motargumenter for å spille der. Grunnlinjen vil alltid være: er det verdt det? Og da kommer det veldig an på kostnadene til visum, om det blir for dyrt eller ikke, sier Geary.

Til tross for dette håper han det ikke går utover det kulturelle mangfoldet i musikkmiljøene i Storbritannia, som til nå har vokst i takt med innvandring og visumfri innreise fra Europa. Å hindre innreise av europeiske artister kan fjerne mange scener og konsertlokaler sine valgmuligheter når det kommer til å velge artister fra varierte kulturer, sier Geary.

– Storbritannia er til å begynne med et veldig multikulturelt land. Så jeg håper at ikke alt av det forsvinner og at man beveger seg i en mer rent britisk retning i konsertmiljøer.

Det viktigste for musikkmiljøet spesielt i Storbitannia, men også resten av Europa, blir derfor å skape et trykk på politikere som er sentrale i forhandlingene mellom EU og Storbritannia.

– Mens disse innstrammingene blir gjort sier den britiske regjeringen at «dette er prisen for uavhengighet», mens vi utenfra ser på og tenker bare «dette er teit.» Jeg håper de kan komme til en enighet som ikke straffer musikkmiljøet, avslutter Geary.

LES OGSÅ: Lokoy - Badminton