Debatt // Kommentar:

Nå er det dyrere å reise kollektivt

Billettprisene til AtB økte 3. januar. Studentprisene er også påvirket.

Publisert Sist oppdatert

Den 3. januar i år kom AtB med en varslet prisøkning på billettene sine. Den mest synlige endringen er at en enkeltbillett har økt fra 40 kroner til 42 kroner, men også andre billettyper har fått en prisøkning.

Direktør for marked og kommunikasjon Grethe Opsal i AtB forteller at prisen på en periodebillett for en student på en sone har økt med 15 kroner per 30 dager. Det betyr at en periodebillett for en student har gått fra 520 kroner til 535 kroner, som utgjør 50 øre per dag. Med denne billetten kan studentene reise så mye de vil med både tog, trikk og buss innenfor sone A.

ØKER: Direktør for marked og kommunikasjon Grethe Opsal i AtB forklarer at prisen på en periodebillett har økt 15 kroner per 30 dager.

– Sone A ble utvidet til også å gjelde Stjørdal og hele Melhus fra 4. oktober 2021, som gir enda større reisemuligheter, for eksempel til Værnes, sier Opsal.

Fylkestinget vedtar

Opsal forklarer at det er Trøndelag fylkeskommune som fastsetter taksten og at Fylkestinget vedtar kollektivprisene.

– For 2022 ble det vedtatt en samlet prisendring på 4,1 prosent fordelt på de ulike billettproduktene for buss og hurtigbåt. Inntektene går i sin helhet tilbake til drifting av kollektivtilbudet, fortsetter Opsal.

Direktør for samferdsel Erlend Solem i Trøndelag fylkeskommune erkjenner at det har vært en større økning av billettpriser enn vanlig.

– På grunn av det store inntektstapet kollektivselskapene har hatt under pandemien, har det vært en større prisjustering for å kunne opprettholde flest mulig tilbud, forteller Solem.

LES OGSÅ: Studentene ble nok engang taperne

Ikke for store kostnader

Opsal mener at man ikke skal være redd for at periodebillettene skal bli for dyre, fordi de følger prisutviklingen ellers i samfunnet.

TILPASSET: Direktør for samferdsel Erlend Solem i Trøndelag fylkeskommune forteller at politikerne jobber med en ny type billett som er bedre tilpasset livet etter pandemien.

Hun peker også på at det er Trøndelag fylkeskommune som til slutt har vedtatt prisstrukturen for kollektivtrafikken i Trøndelag.

– Det er nok alltid et ønske om lavere priser for kollektivreiser, men samtidig viktig både å se på hvilket tilbud og reisemuligheter en har innenfor den prisen og også sammenlignet med prisen for bil og kostnader knyttet til både det å eie og kjøre bil, avslutter Opsal.

Fylkeskommunen følger med

Solem forteller at politikerne har sett på billigere billetter som er mer tilpasset et liv etter pandemien. Han forklarer at det er billetter som er mer fleksible i det at de ikke forutsetter daglig bruk, slik periodebillettene gjør i dag.

Selv om det nå har blitt høyere billettpriser, forteller Solem at de aller yngste studentene har fått mye billigere billetter, da barnebilletten nå gjelder opp til 20 år.

– Vi er kjent med at det er andre byer som har lavere billettpriser eller høyere studentrabatt enn i Trøndelag. Det er noe vi prøver å følge. Studenter er en viktig kundegruppe og vi prøver å tilpasse blant annet ruter etter også studenters behov, forklarer Solem.

LES OGSÅ: NTNU beholder bokstavkarakterer – ikke skriftlig skoleeksamen

Powered by Labrador CMS