Debatt:

Hjemmeeksamen bør ikke etterlates i pandemien

Pandemien har gjort at vi har måttet omstille oss raskt. Fra fysisk til digitalt. Fra skoleeksamen til hjemmeeksamen. Sistnevnte er kommet for å bli.

Publisert Sist oppdatert

Vi går nå inn i vårt femte semester med restriksjoner, og mange studenter skal i løpet av våren ha hjemmeeksamen som vurderingsform. Før jul ble mange skoleeksamener avlyst fordi det ikke var mulig å gjennomføre dem da de nye smittevernsreglene ble innført. Det at NTNU ikke hadde hjemmeeksamen liggende klar som en reserve og i noen tilfeller heller ønsket å utsette eksamen til den kunne gjennomføres på vanlig måte, tyder på at det er en eksamensform de helst vil unngå å ta i bruk i visse emner.

Hjemmeeksamen er imidlertid en gunstig vurderingsform fordi den i større grad enn skoleeksamen gjenspeiler arbeidslivet, der man har tilgang på internett og andre hjelpe- midler. Eksamen bringer ofte med seg mye stress, og mange opplever at de får mer ro over seg når de får sitte hjemme i vante omgivelser.

Sensorer som tror studenter slipper å måtte forberede seg til hjemmeeksamen, må tro om igjen. Det er ikke mulig å lære nytt stoff på seks timer, så studenter som ikke har forberedt seg kan oppdage at de fort får problemer med tiden. Det er ikke bare å åpne boka først etter å ha lest oppgavene.

LES OGSÅ: NTNU beholder bokstavkarakterer – ikke skriftlig skoleeksamen

Med jevne mellomrom hører vi også klager fra sensorer over at flere studenter gjør det bedre på hjemmeeksamen enn på skoleeksamen. De antyder at hjemmeeksamen er en lettere eksamensform og at muligheten for å jukse på eksamen er stor. Hvis hjemmeeksamen er i stand til å få frem potensialet hos studentene, er det en styrke ved denne vurderingsformen. Det er tross alt det å utdanne studentene som er hovedoppgaven til NTNU, ikke å sile ut de som ikke kan takle presset med skoleeksamen.

Selvfølgelig er noe av kritikken som er rettet mot hjemmeeksamen berettiget. På hjemmeeksamen er alle hjelpemidler tillatt og man trenger ikke huske stoffet utenat slik som på en skoleeksamen. Da blir presset for å sette seg inn i pensum mindre. Hjemmeeksamen er også beryktet for antallet fuskesaker som har skutt i været. Det ideelle ville være en kombinasjon av skoleeksamen og hjemmeeksamen, slik at studentene lærer å anvende pensum og vise hva de kan gjennom flere ulike eksamensformer.

Hjemmeeksamen er en egnet vurderingsform, også når pandemien en gang er forbi, men det forutsetter at eksamensoppgavene tilpasses denne eksamensformen og at studenter får god opplæring i å bruke hjelpemidler fornuftig og å utvise kildekritikk. Da blir hjemmeeksamen definitivt en eksamensform der det føles som om universitetet jobber på lag med studentene og ønsker å se oss skinne.

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til debatt@studentmediene.no

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.

Powered by Labrador CMS