HELT TEXAS: El-sparkesykler er i dag fortsatt regulert som vanlige sykler, men et nytt regelverk kommer i 2021.

41 prosent av skader på el-sparkesykkel skjer i fylla

- Vi har et samfunnsansvar, sier Voi-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Midt på campus Gløshaugen sto Voi og Ung i trafikken samlet på stand forrige uke. Her ble det delt ut gratis hjelmer, goodiebags og ikke minst mulighet til å kjøre el-sparkesykkel med promillebriller. Brillene varierer i styrke fra 0.5 til 2.0 i promille, skal vi tro studentene som tar på seg brillene gir de god effekt.

ANSVAR: Kommunikasjonsansvarlig for Ung i trafikken Henrik Pettersen Sunde synes el-sparkesykkelfirmaene burde ta mer ansvar.

– Jeg hadde 1 i styrke, men det føltes ut som jeg hadde 5, sier en student som nettopp har hoppet av sykkelen.

– Det var utrolig ekkelt. Jeg er både svimmel og kvalm, sier en annen.

På spørsmål om dette var et effektiv tiltak mot fyllekjøring er svaret et klart ja fra begge studenter.

Flere og flere skader seg på el-sparkesykkel

Kommunikasjonsansvarlig for Ung i trafikken, Henrik Pettersen Sunde, er svært bekymret over utviklingen man ser når det kommer til fyllekjøring på el-sparkesykkel.

– Man kan faktisk ende opp med å ta livet av noen om det går fort nok, enten deg selv eller andre. Antall skader er økende, og så mye som 41 prosent av ulykkene skjer i beruset tilstand.

Norgessjef i Voi, Christina Moe Gjerde, støtter Sunde i dette, selv om hun ikke er helt enig om økningen i antall skader.

– Det er bekymringsverdig. Nå skal det sies at selv om antall skader har gått opp henger dette også sammen med at flere og flere utnytter seg av el-sparkesykkel. Ser man på tallene for skader per tur så har vi hatt en kraftig nedgang, men en skade er en skade, og så lenge det oppstår skader ved bruk el-sparkesykler har vi et ansvar.

Mener el-sparkesykkel gigantene må ta ansvar

RUSKJØRING: Norgessjef i Voi Christina Moe Gjerde forteller at hun har troen på en promillegrense for el-sparkesykkel.

Standen er svært populær på en torsdag formiddag. Studenter stiller seg i kø, og pågangen er såpass stor at vekterne på Gløshaugen må passe på at smittevernregler blir overholdt på campus.

Ung i trafikken og Voi peker på de samme faktorene når de forklarer hvorfor akkurat Gløshaugen ble plassen for standen deres.

– Vi ser at mange bruker Voi her på campus, samtidig som vi vet at mange av våre brukere er studenter. Etter vi begynte med dagspass og månedspass har vi og sett av flere utnytter seg av tilbudet.

Samtidig innrømmer Gjerde at nok mange bruker el-sparkesykkel på vei hjem fra byen.

– Det jo slik at studenter er jo glad i en fest, og da ender fort opp med at man kan utnytte seg av el-sparkesykkel i beruset tilstand, forteller Gjerde

Samtidig er begge parter enige om at ansvaret ikke bare ligger på brukerne som kjører i beruset tilstand, men også på el-sparkesykkelfirmaene. Gjerde forteller at Voi har tatt grep.

– Vi har verdens første reaksjonstest på el-sparkesykler som man må bestå i helgene på nattestid for å få lovt til å kjøre. Det er en gamification, så det fungerer som et lite minispill. Får man for lav poengsum på spillet, får man ikke låst opp sykkelen, forteller en stolt Gjerde. Sunde er glad for at Voi tar ansvar og oppfordrer andre el-sparkesykkelfirmaer til å gjøre det samme.

– Utvilsomt! Jeg må si at jeg er rystet over hvor lite samfunnsansvar el-sparkesykkelfirmaene faktisk tar. I dag er jeg veldig glad for at Voi er med å ta ansvar og har invitert oss. Men, det er mange selskaper som burde gå i seg selv på dette området.

LES OGSÅ: Studentene vil ta over tomme hus på Lade.

Lovverk må på plass

Kontroversene rundt el-sparkesykler har ikke vært få etter de først ble introdusert i Norge. I tillegg til fyllekjøring, har det også flere blinde og svaksynte blitt skadet i påkjørsler, samtidig som det har blitt uttrykt frustrasjon i flere leserinnlegg over hvordan el-sparkesykler ødelegger bybildet.

Trygg trafikk sier på sine nettsider at dårlig opplæring i bruk av el-sparkesykkel og mangel på hjelm er de faktorene som øker risikoen for skader mest. Ung i trafikken jobber forebyggende mot denne trenden, og nå ser det ut til komme et lovverk for bruk av el-sparkesykler.

– I hele sommer har vi brukt tid og energi på å snakke om fyllekjøring. Nå har vi fått snakket med samferdselsministeren og det skal komme et lovverk for el-sparkesykler fra og med neste år.

Politiet har tidligere gått ut og sagt at de ikke har kapasitet til å gjennomføre promillekontroller for folk på el-sparkesykkel, selv om de er klar over at mange fyllekjører.

Selv om det ikke finnes en promillegrense for ferdsel på el-sparkesykkel, er det ikke lov å kjøre i beruset tilstand. El-sparkesykkel blir i dagens lovverk sidestilt med sykkel, og om man er for full er en skjønnsmessig vurdering politiet gjør. Voi-sjef Gjerde har troen på å innføre en promillegrense.

– Jeg har troen på en promillegrense. Jeg er ingen ekspert så jeg skal ikke uttale med om hvor den grensen går, men jeg tror at det er et bra tiltak.

Usikker på om du er godt nok egnet til å sette deg på el-sparkesykkel? Trygg trafikk lister opp 6 punkter for trygg ferdsel med el-sparkesykkel:

  • Bestem deg for å være årvåken og fokusert når du ruller av gårde.
  • Ikke tenk på dette som bare lek og moro.
  • Sørg for å bli sett og forstått i trafikken av andre.
  • Vær bevisst på at du er definert som kjørende på lik linje som en syklist, og dermed må du overholde sykkelreglene.
  • Ikke kom for brått på andre trafikanter.
  • Tilpass farten din like mye som i andre sammenhenger.
Powered by Labrador CMS