Musikkhistorie

Memphis sin gjenoppdagede hiphop-historie

Sørstatsbyens hiphop-historie har fått en renessanse takket være noen ildsjeler og internettet.

Publisert

På 90- og 00-tallet var Memphis, selv med noen kjente artister som Three 6 Mafia, en relativt ubemerkelig by i det store hiphop-bildet. Men under overflaten fantes det et massivt og mangfoldig undergrunnsmiljø som skapte unik og innflytelsesrik hiphop, hiphop som de siste årene har blitt gravd opp og delt med verden gjennom digitale plattformer.

«Memphis horrorcore»

Memphis-rapp er en løst definert stil med noen typiske kjennetegn: et lo-fi og skittent lydbilde, ofte repetitive rytmer og refreng og en dyster tematikk. Disse trekkene er på mange måter en refleksjon av miljøet musikken kommer fra. Memphis har hatt et vedvarende fattigdomsproblem, og på 90-tallet var byens mordrate én av landets høyeste. Tekstene er ofte svært voldelige og eksplisitte til et overdrevet og teatralsk nivå.

Uttrykket utviklet seg til en sub- sjanger kjent som «Memphis horror- core». Her handlet det bare om å lage den skitneste, mest sataniske og morderiske hiphopen man kunne. Rytmene samplet ofte klassisk musikk eller lydsporene til skrekkfilmer, som John Carpenters film Halloween. Rappingen var rask og bidro, med den repetitive stilen og «triplet»-flyten, til utviklingen av sørstatene sitt hiphoputtrykk.

LES OGSÅ: – Det skremmer meg litt at folk i vårt samfunn nesten kan finne på hva som helst for å bli berømt.

Tilbake fra de døde

Siden det var lite interesse blant plateselskapene for Memphis-hiphop, ble mye av musikken laget med et minimalt budsjett. Hvis man lytter til kjente Memphis-rappere som Tommy Wright III eller eldre Three 6 Mafia- album, hører man hvor begrensede ressursene var: billige mikrofoner, knapt noe lydmiksing og hjemmesnekrede melodier. Det var heller ikke mange artister som fikk publisert musikken sin, og mesteparten av Memphis-hiphopen fra 90- og 00-tallet fantes derfor bare på lokalt solgte mikseteiper.

I nyere tid har imidlertid fler og fler av disse mikseteipene dukket opp på nett. Noe kan skyldes at artistene selv har utgitt sin musikk på Youtube gjennom årene, men det har også oppstått en hel skare av mennesker som vier tiden sin til å oppdage disse glemte mikseteipene, remastere dem, for så å utgi dem på nett. Dette har gitt nytt liv til og vekket stor interesse for Memphis sin hiphophistorie samt gjort tidligere undergrunnslegender som Tommy Wright III, DJ Spanish Fly og den ikoniske Princess Loko til kjente navn.

Artister som Yung Lean, Denzel Curry og Semetary har de siste årene trukket åpenbar inspirasjon fra Memphis-hiphop og horrorcore. Selv om Memphis sin generelle innflytelse på moderne hiphop er vanskeligere å måle, er det tydelig at den har blitt massiv.

Powered by Labrador CMS