Lahlums ti bud til Dragvollstudenter
9. februar var det duket for Karrieredag på Dragvoll. Hele dagen startet med foredrag av Hans Olav Lahlum.
Fjorårets karrieredag møtte kritikk for mangel på foredragsholdere med samfunnsvitenskapelig bakgrunn. I år åpnet derimot karrieredagen med Hans Olav Lahlum som har en svært bred erfaring innen samfunnsfag. Lahlum har studert både statsvitenskap, historie og religionshistorie ved universitetet i Oslo, og kan skilte med å være politiker, forfatter og sjakkspiller.
Han startet foredraget med et lite spark til noen av sine kollegaer.
– Jeg skal prøve å bruke så lite fremmedord som mulig, en tilnærming som er motsatt av det akademikere pleier å gjøre.
Lahlum fortalte videre at hans foredrag skulle handle om hans erfaring som tidligere student og råd han ville gi til nåværende studenter.
– Jeg fikk selv høre at hvis jeg studerte historie kom jeg ikke til å få jobb. Og om jeg i det hele tatt fikk jobb, kom jeg ikke til å få lønn.
Han fulgte opp med å fortelle at han nå har millioninntekt femtende året på rad.
– Og jeg kunne også tjent mer hvis jeg ville.
Skummelt med studenter som gir opp for lett
Videre hevdet Lahlum at utdanning er et privilegium, og med det, er det viktig å ta bevisste valg innenfor studiet man går.
– Det er litt skummelt at noen studenter gir opp på studiet litt for lett. På den andre siden finnes det studenter som plager seg gjennom det for lenge, sa han til Under Dusken i etterkant av foredraget.
Lahlum mente at det er viktig å snu i tide om man har faktisk har valgt feil så man ikke kaster bort både tid og penger. Samtidig bør man unngå panikkreaksjoner før en eksamen eller som følge av en dårlig karakter.
– Det er en ganske vanlig følelse å trives på et studie, men at man så får en panikkfølelse rundt eksamen, sa han.
Panikkfølelsen tok Lahlum opp i hans egne ti bud til studentene ved Dragvoll.
De ti bud for oppgaveskriving og eksamenslesing
For å gjøre studielivet litt enklere for trøtte dragvollstudenter hadde Lahlum laget en liste med ti bud for oppgaveskriving og eksamenslesing.
1. Les oppgaven
Ifølge Lahlum er dette punktet selvforklarende, men samtidig ikke. Selv mente han at dette var er det mest avgjørende punktet i en oppgave- eller eksamensskriving.
– Ofte tror man at oppgaven handler om noe, fordi man vil at det skal handle om det.
Derfor er det også lurt å lese oppgaven én gang til.
2. Les oppgaven én gang til - og tenk godt over hva som bør være med i svaret før du begynner å skrive det
Lahlum hevdet at det må være et samsvar mellom tittel og tekst, og trakk frem eksempler han opplevde under hans tid som sensor.
– Jeg hadde en student som understreket at han hadde to problemstillinger, men så svarte han bare på den ene. Det var ikke noe galt med å ha to, men da må man også svare på begge.
3. Drøft
På det tredje punktet hadde Lahlum en liten advarsel til ungdomspolitikere og generelt samfunnsengasjerte studenter et fenomen som ikke er uvanlig på Dragvoll.
– Vær bevisst på din rolle som student. Skriver man en akademisk tekst og overser åpenbare motargumenter kan det trekke ned.
Med andre ord er det viktig å drøfte underveis. Her kom han med et nytt eksempel for å illustrere hvor viktig det er å se flere sider av et tema.
– Skriver du om forholdet mellom Norge og Tyskland uten å nevne andre verdenskrig har du jo åpenbart utelatt noe viktig.
4. Ikke skriv normativt utfra egne meninger
Skal man argumentere usaklig, bør man heller satse på en karriere som politiker eller tabloidjournalist, ifølge Lahlum. Med det mente han at det var viktig at å holde seg nøytral i akademiske tekster.
– Jeg hadde en student som skrev at Norge hadde hatt fred, mye takket være USA sin genuine fredsvilje, sa han og fikk latter som respons.
5. Ikke kommenter egne prestasjoner underveis
Under en vurderingssituasjon lønner det seg verken å skryte eller snakke ned sin egen prestasjon.
– Ikke skriv “håper sensor tilgir min kebabnorsk” eller “da kunne jeg ikke skrive mer, her kommer eksamensvakten og tar blyanten min”, sa han.
Igjen var salen engasjert, spesielt idet han sa at eksemplene var hentet fra virkeligheten.
6. Skriv leselig, bruk avsnitt og henvisninger - og sett punktum
Slik som det første punktet fortalte Lahlum at dette også sier seg selv.
– Det er bedre å gjøre det enkelt og forståelig, sa han.
7. Ikke kok lapskaus - ikke fantasier
For mye bruk av fantasi hevdet Lahlum at ikke naturligvis vil gi en lykkelig slutt for studenten. Akademiske tekster bør være godt begrunnet med kilder, og man kommer ikke langt med å gjette seg frem til ting. Selv om Lahlum mener man kan komme seg unna å skrive et feil årstall her og der, bør man i det minste ha en viss oversikt over hva man snakker om.
– Jeg hadde en student på en muntlig eksamen som fikk spørsmål om hvor lenge Romerriket bestod. Han svarte at det fortsatt eksisterte.
8. Ikke skriv for kort eller for langt
Om man er veldig poengtert kan man komme unna med relativt korte tekster. På samme måte er det ikke noe negativt å skrive langt dersom man kan svært mange detaljer og har en veldig god oversikt.
– Men man bør uansett holde seg til ordkravet dersom man har et, sa han.
9. Les målrettet før dagseksamen og muntlig
Før en eksamen danner det seg gjerne antakelser om hvilke temaer som kommer og hva som kan bli utelatt. Lahlum understrekte hvor viktig det er å ikke la seg påvirke av andres antakelser.
– Les på det dere er dårligst på og så håper du at det kommer på eksamen. Hvilke temaer som kommer er nærmest en loddtrekning.
10. Ikke få panikk
Etter å ha vært sensor flere ganger sa Lahlum at de fleste sensorer er bevisste på at eksamen kan være en vanskelig situasjon for mange studenter.
– Noen studenter forkaster oppgaver som potensielt kunne vært en B fordi de ikke føler det er bra nok.
Samtidig avsluttet han med at panikkreaksjoner like gjerne kan føre til oppgaver som blir tilnærmet uleselige. Oppsummert bør man altså unngå panikk - det fører aldri til noe godt.