Digitale plattformer krever kreative utløp

Det er dags for at artistene utforsker mulighetene digitalisering åpner for.

Publisert

Dagens unntakstilstand har for mange blitt den nye normalen, noe som har ført til at festivaler og konserter slik vi kjenner dem så og si er ikke-eksisterende. Ettersom har det vært utallige forsøk på å gjenskape de varme minnene gjennom en musikalsk virkelighetsflukt i den teknologiske verden. Dessverre har fokuset vært feil. Det dveles for mye ved hvordan konserter tidligere har blitt gjennomført, noe som hindrer artister i å se mulighetene det digitale formatet gir.

Forandring skaper muligheter, men i dette tilfellet har mulighetene både vært tilgjengelige og synlige allerede en god stund. Allerede 2. februar 2019 hadde dataspillet Fortnite sin første virtuelle konsert med Marshmello, noe som skulle vise seg å bli en braksuksess med hele 10,7 millioner tilskuere. Dette ble toppet da opportunisten Travis Scott i april 2020, også gjennom Fortnite, satte i gang et fenomenalt show der hele 12,3 millioner tilskuere tok en pause fra den virtuelle brutaliteten. Dette kan omtales som et paradigmeskifte innen konsert- og musikkbransjen, imidlertid denne typen eksponering tidligere ikke har vært hensiktsmessig i fysisk format.

LES OGSÅ: Samfundet får millionbeløp fra fjorårets semesteravgift

Dessverre hadde ikke disse showene den påvirkningen de burde hatt og de aller fleste har fortsatt med det klassiske konsertformatet, bare i virtuell form. En sløv løsning, blottlagt for kreative evner – der mange av de betalende tilskuerne deltar for å bedre den økonomiske situasjonen artistene befinner seg i. Selv om artistene kanskje selv ikke er klar over det, er det lite som skiller disse opptredene fra en gatemusikant med en sliten lue liggende foran skotuppen. Bortsett fra at sistnevnte tilbyr genuin livemusikk, men da uten et stort navn å støtte seg på.

Det visuelle innen musikk har lenge vært av viktighet, og nå mer enn noen gang. En artist som virkelig har mestret skiftet er Chance the Rapper. Med fire knallsterke musikalske framtredener har han vist at virtuelle konserter åpner opp for et kreativt utløp som ikke er mulig i tradisjonell form. Spesielt den siste konserten til Chance peker seg ut, der han benytter scener fra kjente filmer og TV-serier, samtidig som lydbildet er i konstant forandring gjennom innslag av grandiose kor og nye instrumentalister ved scenebytte.

LES OGSÅ: Bittersøt sommarflørt

Det blir naivt å tenke at man skal framføre sanger på samme vis som i fysisk format når det fundamentale premisset er forandret. Samtidig trenger det ikke å være like storslagent og grasiøst som Chance sine konserter, noe nettkonsertfenomenet «Tiny Desk» av NPR har vist de siste årene. Selve formatet er simpelt, men samtidig nøkternt og personlig, noe som viser at det ikke trengs mer enn en original idé. Selv etter pandemien bør artister fortsette å utforske de endeløse mulighetene vi har i dag, men spesielt nå, da en vanlig konsert ikke har i nærheten av samme effekt uten et fullsatt publikum og høyttalere i verdensklasse.

Powered by Labrador CMS