MENTAL HELSE: Prosjektleder Vidar Torbjørnsen i Mental Helse og avdelingsleder Marianne Karlsen ved Sit rådet

Ny hjelpetelefon for studenter

Mandag 22. februar åpnet Mental Helse en ny hjelpetelefon linje for studenter.

Publisert

– Det handler om studentenes situasjon for tiden. Her har vi jobbet hardt for at dette skal kunne realiseres, og kunne gi et gratis og landsdekkende og anonymt lavterskeltilbud med både telefon og chat, sier prosjektleder Vidar Torbjørnsen i Mental Helse.

Mental Helses tilbud er der for å støtte studenter i en tid som er krevende for mange.

Thorbjørnsen forteller at de enda ikke vet hva studentene vil snakke om, men at de er der for å snakke om ikke-faglige relaterte ting om studenttilværelsen.

– Vi vet jo at ensomhet, angst, depresjoner og tunge tanker er noe mange dessverre plages med. Dette kan være aktuelle temaer å snakke om og da forsøke å støtte, motivere og oppfordre til å søke hjelp. Mange kan føle seg alene og dørterskelen er høy for mange å søke hjelp. Så det er det vi er her for; trygge studentene om at man ikke er alene, sier Torbjørnsen.

Når man ringer hjelpetelefonen er det en samtalepartner man møter.

– En fortrolig fremmed, altså ikke en behandler, men en samtalepartner. Mennesker med livserfaring og faglig erfaring. De i andre enden kan være for eksempel sosionomer eller lærere. Felles er det at de skal ha forståelse for det studentene står i, forteller Torbjørnsen.

Les også: Bak fasaden til Melodi Grand Prix

Anonymt

Torbjørnsen forteller at man er helt anonym når man kontakter Mental Helse.

– Det eneste det spørres om er hvor i landet man befinner seg, men det er ikke nødvendig å oppgi om man ikke vil. Vi har taushetsplikt, men også meldeplikt om det skulle stå på liv og helse. Vi har også en call-back funksjon, da vil anonymiteten forsvinne om man er registrert på nummeret sitt, men denne funksjonen benyttes bare om vedkommende ønsker det. Anonymitet er sentralt hos oss, sier Torbjørnsen.

Samarbeidsprosjekt

Mental Helses har allerede et døgnåpent tilbud, men studenttilbudet fra kl. 17.00 til 07.00 er for å supplementere tilbudet studentsamskipnader har på dagtid.

– Tilbudet er etablert som et samarbeidsprosjekt med helsepersonell i Agder og Sørøst-Norge studentsamskipnad, samt KoRus Sør. Dette er for å få bedre innsikt i hva studenter står i, sier Torbjørnsen.

Tilbudets åpningstider er satt ettersom det er da landets studentsamskipnadens tilbud på campus ikke er tilgjengelig.

– Dette var også et ønske fra helsepersonell på SiA og SSN. Så vi er åpen på kvelder, netter, helger og ferier, forteller Torbjørnsen.

Les også: Disse vil bli ledere av Samfundet

Sits grubletelefonen

I september meldte Under Dusken at Sit hadde en egen hjelpetelefon for studenter åpnet i forbindelse med korona-situasjonen. Grubletelefonen er åpen fra 10.00 til 12.00 alle ukedager.

– Vi endret navn til samtaletelefon. Dette for å vise at dette lavterskeltilbud, og at du ikke trenger å gruble så veldig før du tar kontakt med oss, sier avdelingsleder Marianne Karlsen ved Sit rådet.

I tillegg til samtaletelefonen, har Sit også et tilbud der man kan booke samtale som det er stor pågang på. Hvis studenten ønsker å booke videosamtale eller telefonsamtaler er det mulig. I tillegg har de tilbud om “walk and talk”, en gåtur med rådgiver eller helsesykepleier. Dette tilbudet samarbeider de med studentprest og studenthumanist i Trondheim.

– Fysiske samtaler er veldig mye brukt, mens det er varierende pågang på telefon. Det har gått opp og ned i høst, men vært stille etter jul, forteller Karlsen.

For å nå studenttilbudet hos Mental Helse er det å ringe 116 123 og så får man valget om å taste 3. Om man vil nå Sit på samtaletelefoenen kan man ringe 485 04 650.

Powered by Labrador CMS