BEKLAGER: Helse- og velferdsdirektøren forstår studentenes frustrasjon.

Beklager vaksinekritikk

— Jeg skjønner at studentene opplever at de blir hengt ut. Det beklager jeg veldig, sier Helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli.

Publisert Sist oppdatert

På møte i formannskapet onsdag ble studentene pekt ut som gruppen som var dårligst på å melde seg opp til vaksinering. I etterkant fikk de flere henvendelser fra studenter som ikke fikk til å bestille time.

Frustrerte studenter etter uttalelse

På møtet i formannskapet informerte Helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli om at kommunen hadde sendt ut tusenvis av meldinger til studenter, men at få benyttet seg av tilbudet. På det tidspunktet var det blant annet 1150 vaksinetimer ledig på lørdag.

— Vi har et problem, og det er at studenter ikke tar i mot vaksiner. Dette overrasker oss, fortalte Dehli på onsdagens møte.

Torsdag holdt formannskapet et nytt møte, hvor det ble informert om at alle timene på lørdag nå var bestilt. Kommunedirektør Morten Wolden kommenterte at det hadde blitt ytret frustrasjon fra studenter som hadde følt seg uthengt etter onsdagens møte fordi de hadde forsøkt å melde seg opp til time uten hell.

— Det var en viss frustrasjon blant studenter i går, om at de følte seg uthengt, fortalte Wolden.

LES OGSÅ: Kraftig økning i antall smittede

Hadde ikke oversikt

Fredag forteller Dehli at det var flere årsaker som førte til bekymringene om studentene. I listene kommunen får fra NTNU er det ingen oversikt over hvem som hadde fått andre vaksinedose i hjemkommunen, eller hvem som har fått første dose så nylig at de ikke får til å bestille vaksine.

— Vi opplevde jo at vi hadde lagt ut mange timer for vaksine, også ble det ikke fullt opp. Vi hadde jo ikke fått noen tilbakemelding om hva det skyldtes. Da fikk vi inntrykk av at studentene tenkte at det ikke hastet så veldig, forklarer Dehli.

Hun forstår at studentene reagerer.

— Jeg beklager at studentene opplever at de blir hengt ut. Vi var bekymret for at de ikke syntes det hastet å få vaksinert seg, og ville oppfordre sterkt til at de fikk gjort det så raskt som mulig. Det var absolutt ikke for å henge dem ut, forklarer Dehli.

Grunnen til at man ikke får bestilt time er i følge Delhi enten at det er fullbooket, eller at det er for kort tid siden man fikk første dose. I dagens system får man ikke beskjed om grunnen til man ikke får bestilt time.

— Folk blir frustrert fordi de tror det er feil. Nå skal vi se på om vi kan legge inn informasjon slik at folk skjønner hvorfor de ikke får bestilt time, forklarer Dehli.

Kjente seg ikke igjen

IRRITERENDE: Student Astri Elgethun kjente seg ikke igjen i kritikken mot studentmassen.

En av studentene som ikke fikk meldt seg opp til vaksinetime er Astri Elgethun. Hun fikk første dose i Oslo i starten av juni. Nå blir koronasertifikatet hennes snart rødt igjen da det ikke varer lenger enn fjorten uker etter første dose. Hun har opplevd prosessen i Trondheim som svært vanskelig.

— Vaksineadministrasjonen i Trondheim er umulig å få tak i. Jeg har prøvd å ringe de, men samtalen blir brutt fordi det er så stor pågang. Jeg får kontakt med Oslo, men de kan ikke gjøre noe siden det ikke er noen kommunikasjon mellom Trondheim og Oslo, forteller en frustrert Elgethun.

Elgethun kjente seg ikke igjen i kritikken mot studentene. Hun har prøvd å finne ut hvordan hun kunne få dose to i Trondheim siden hun fikk første dose.

— Jeg synes jo det er ganske irriterende å få beskjed om at det er vår feil når systemene ikke har vært på plass, mener Elgethun.

LES OGSÅ: Ber studentene avlyse resten av fadderuka

Studentene får vaksine

Delhi forteller at de har fått mange tilbakemeldinger fra studenter som av ulike grunner ikke har fått meldt seg opp til vaksine.

— Jeg er veldig glad for at studentene ga oss tilbakemelding så fort, forteller Delhi.

Helse- og velferdsdirektøren forteller videre at det blir lagt ut nye timer når de har fått fylt opp timene som allerede er langt ut. Det gjøres ca annenhver dag.

— Så hvis det er fullt, eller man ikke får time på et tidspunkt man kan, så må man gå inn på nytt senere i uka å booke.

Videre forteller hun at de kommer til å legge ut mer konkret informasjon i pressemeldinger og på hjemmesiden framover.

— På den måten er informasjonen mer tilgjengelig, slik at folk kan lese seg til ting, forklarer Delhi.

Powered by Labrador CMS