Debatt:

NTNU straffer studenter som overholder koronatiltak – og det er ganske flaut

I en usikker tid trenger studentene stabilitet. Vi trenger at hybridundervisning er normen, ikke et flyktig tiltak som benyttes når “nok” studenter allerede er smittede.

Publisert Sist oppdatert

Det kan kjennes ganske forfriskende å starte på et nytt semester, med blanke ark. Det synes i hvert fall jeg. Å starte på nytt, vite at det er lenge til eksamen og at man har sjansen til å virkelig sette inn støtet for å prestere godt som student, føles skikkelig deilig. Dessverre skulle mitt – og mange andre studenters – semester starte med en skikkelig nedtur.

Noen av oss må nemlig begynne semesteret med å gå glipp av samtlige fysiske forelesninger fordi vi er i karantene. Det som verre er, er at flere av oss opplever at foreleserne er motvillige til å ta opp de fysiske forelesningene, selv når auditoriene er utstyrt med opptakssystemer. Kan det stemme at studenter som overholder karantenen skal straffes for det ved å bli nektet opptak av de fysiske forelesningene?

På vårsemesteret var samtlige av fagene enten heldigitale, eller hadde fysiske forelesninger med mulighet for å se opptak i etterkant. Dette senket terskelen for å bli hjemme dersom man følte seg pjusk, noe som ikke bare var godt for trivselen, men som også virket forebyggende mot eventuelle smitteutbrudd knyttet til opphold på campus. I tillegg ble det lettere for oss studenter å overholde karantene uten å havne bakpå. Det hadde også som bonus at man kunne se en forelesning på nytt dersom man trenger repetisjon av et spesielt tema i eksamensperioden.

LES OGSÅ: Velkommen til Trondheims nyeste kafé for studenter

De fleste studenter er nå beskyttede, og stadig flere av oss blir fullvaksinerte. Det betyr ikke at vi ikke kan bli smittet og måtte gå i isolasjon. Det er allerede en stor nok psykisk påkjenning å ikke kunne forlate et rom på en uke. Vi trenger ikke at sta forelesere i tillegg skal gjøre hverdagen vår vanskeligere ved å nekte oss å se opptak av deres fysiske forelesninger, uten noen god grunn. Det er dårlig for vårt psykososiale læringsmiljø å måtte sitte og tolke forelesningsnotater og powerpointer for å forsøke å gjette oss til hva en foreleser kan ha sagt i timen. Det skaper stress, frustrasjon og en monoton arbeidshverdag, der man kun leser uten avbrekk i form av en foreleser som forklarer pensum.

Studentrådene jobber for at fysiske forelesninger skal tas opp, og spesielt nå, under pandemien. NTNU skryter på sine hjemmesider av at de «jobber for at du som student skal få en fin studiehverdag, og for at du skal få beholde ditt studiemiljø i en litt uvanlig tid.». At NTNU da ikke imøtekommer dette enkle hensynet til studentene, når flesteparten av undervisningsrommene er utstyrt med opptakssystemer, er rett og slett flaut.

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til [email protected]

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.