Kunstbyen er åpen
Inga Skålnes vil åpne øynene dine for alt som skjer i kunstbyen Trondheim.
Byens kunstfestival, Trondheim Open, har åpnet dørene igjen. Tross alt. Prosjektleder Inga Skålnes forteller at det har vært krevende å arrangere Trondheim Open i år.
– Vi har hele tiden måttet tenke dobbelt, så vi hadde mulighet til å gjennomføre både med og uten publikum.
Likevel ble det lettere å gjennomføre arrangementene enn først fryktet.
– Nå har vi levd med smittevern en stund, publikum vet hva de skal gjøre.
LES OGSÅ: Rett linsa mot det hvite hus
Kunst til salgs
Festivalen åpnet fredag 30. oktober. Arrangementet var fullbooket med nysgjerrige publikummere som lurte på hvordan prosjektet hadde utartet seg i år. I lokalene på Trondheim Kunstmuseum Gråmølna var åpningen innholdsrik, med både taler, performance og veggene fulle av kunst til salgs.
Skålnes forteller at kunstmarkedet har vært en suksess.
– Det er veldig mange kunstnere som har søkt om å få bli med. Jeg har også sett at vi tiltrekker oss et litt annet publikum enn vanlig.
Er det flere enn de vanlige vernissage-fjesene?
– Særlig har jeg lagt merke til mange unge mennesker som kommer på kunstmarkedet, på utkikk etter noe de kan kjøpe.
Kunstmarkedet selger verker fra noen hundrelapper og opp til 10 000 kroner.
Årets tema er Produksjon. I år ønsker arrangørene å vise bakgrunnen for resultatet vi som publikum oftest ikke får se. Derfor er det flere atelier i Trondheim som har åpnet dørene for publikum denne uken. Her skal man kunne se hvor flere kunstnere arbeider og få et innblikk i deres prosesser.
Trondheim Kunstmuseum, avdeling Gråmølna, er basen for Trd.Open dette året. Her er det et kunstmarked ut uken der de ønsker å vise et mangfold av kunstnere som bor eller jobber i Trøndelag. Her finner man forskjellige teknikker og flere prisklasser.
LES OGSÅ: Alle skoleeksamener gjøres om til hjemmeeksamener
Tårevåt åpning
Det var to talere på selve åpningen. I tillegg til prosjektleder Skålnes snakket Petter Myhr, direktør for Olavsfestdagene. Begge var på gråten. Skålnes var takknemlig over at prosjektet hadde rodd seg til land selv med mange restriksjoner å forholde seg til. Myhr var mest rørt over å se at så mange hadde møtt opp. Begge viste med sin sentimentalitet at det ikke er lett å arrangere kulturelle arrangement når smittevernregler forandres hyppig og det er mange nye detaljer å forholde seg til.