TKS på seiersrunde i Budapest
Mens du var på påskeferie vant Trondhjems Kvinnelige Studentersangforening internasjonal korsangkonkurranse.
For noen er det hyttepåske, for andre er det bypåske. For Trondhjems Kvinnelige Studentersangforening (TKS) derimot, endte årets påskelabyrint i Budapest. Her deltok de i den internasjonale korkonkurransen, en musikkonkurranse med deltagere fra hele verden.
– Å få være med i Budapest var helt fantastisk. Rett og slett skikkelig stas, særlig med tanke på at dette var første konkurranseturen til utlandet siden 2016. Så det var en spent og gira gjeng som dro nedover.
Ordene tilhører Vilja Hareide Jønnum, turnéansvarlig i TKS. Hun var ansvarlig for turnéopplegget til koret, og dermed et reisefølge på over 50 kor-glade jenter, samt dirigent Eirik Mundhjeld. Dette er et verv hun har hatt i forbindelse med turen, og med sterke prestasjoner, ser hun tilbake på det som en flott påskeferie.
– Vi var i Budapest i fem dager, og selv om dagene var lenge, var det en fantastisk stemning innad i koret, men også med andre kor fra andre land. Rett og slett et skikkelig godt samhold.
Budapest International Choir Competetion and Festival samler kor fra hele verden, i en fem-dagers festival med konkurransene som de store høydepunktene. I tillegg har festivalen et sterkt fokus på kulturutveksling, samhold og sangglede.
Konkurrerte i to klasser
I år ble festivalen arrangert for 18. gang og festivalen har vokst i størrelse og omfang hvert eneste år. Det er mulig å konkurrere i flere ulike kategorier, med ulik vanskelighetsgrad og formål. TKS konkurrerte i kategoriene Folklore og damekor klasse A, der Trondheimskoret kunne konstatere seier i begge klassene. I kategorien Folklore deltok de med sangen «Lokkeslåtten» skrevet av Jan Magne Førde, samt to arrangementer av norske folketoner.
– Folklore er en tradisjonell klasse, ofte kjent som folkemusikk. I denne klassen er det vanlig at man synger en tradisjonell sang fra hjemlandet sitt, som for eksempel Lokkeslåtten. I tillegg spedde vi på med to tradisjonelle bidrag fra norske folketoner.
Hvorfor ble akkurat denne sangen valgt?
– Først og fremst fordi den er en kjent og kjær låt for oss i TKS, der den har vært på repertoaret vårt siden 1990-tallet. Hver gang skaper den like god stemning, både blant oss som synger, men også blant de som hører på.
Sangprestasjonene ble tatt godt imot, der TKS kunne innkassere konkurransens høyeste poengsum, og dermed en solid seier. Med det var første triumf i boks, men jentene ga seg ikke der.
LES OGSÅ: Synth-geniet som endret musikken
Spesifikke krav
Når det gjelder damekor klasse A, er reglene langt strengere for hva som kan framføres. Her skal man synge fire verk som skal møte spesifikke retningslinjer med tanke på vanskelighetsgrad og komponist.
Trondheimsstudentene valgte «Sicut cervus desiderat» av den ungarske komponisten György Orbán, «Hebe deine Augen auf av Felix Mendelssohn», «Spes» komponert av finske Mia Makaroff (med innslag av joik og samisk tekst av Nils Aslak Valkeapää) og «I Am My Brother’s Keeper» av Knut Nystedt (med tekst av Amy Greubel).
– Å velge verk til denne delen av konkurransen er krevende, da kravene er mange. Programmet skal vare i 20 min, og i år skulle vi ha med et verk fra en Ungarsk komponist som levde etter 1945, en komponist som levde mellom 1809 og 1873, en komponist med levetid samtidig som vi meldte oss på, og til slutt en valgfri komponist. En krevende, men spennende prosess, kan Vilja fortelle.
Sangene velges av korets kunstneriske råd, før de deretter må godkjennes av en jury oppnevnt av arrangøren. Både valg av sanger, samt den sterke framføringen falt i god jord hos publikum og jury, og nok en gang kunne jentene heve hendene i været. Med det var to seiere sikret, det skulle ikke ende der.
Den gjeveste prisen
Kor som utmerket seg spesielt i sin klasse, hadde muligheten til å bli nominert til konkurransens Grand Prize. Her konkurrerer de absolutt beste korene mot hverandre og etter to sterke prestasjoner ble TKS naturligvis innlemmet i det gode selskap. Sammen med fem andre kor fikk de nå mulighet for å synge for den gjeveste prisen, i den ærverdige Bartok-salen i Budapests Palace of Arts Budapest. Det var en stor opplevelse, skal tro Vilja.
– Det var skikkelig gjevt og stas! Helt fantastisk med fullstappa sal, god stemning, og alle korene heiet hverandre fram. Vi var der alle i samme ærend, og det gjorde noe med hele stemningen.
I finalen premieres ofte verk med høy underholdningsverdi for både jury og publikum. TKS sang den eksperimentelle «Jaakobin pojat» av Pekka Kostiainen, som i korte trekk er en oppramsing av den bibelske Jakobs mange sønner. I tillegg ble også Lars Henrik Morsets fargerike arrangement av «Mannen og kråka» framført, en mangeårig favoritt hos korets publikum så vel som sangere. Det viste seg å være et godt valg, der både jury og publikum så ut til å storkose seg med opptredenen.
– Vi gikk for underholdningsverdi, og noe ganske annet enn de andre korene. Når vi klarte å blande dette med sterk sangprestasjon, var det utrolig gøy å bli belønnet med seier.
Og med det kunne TKS for tredje gang på fem dager ta steget på toppen av seierspallen, og samtidig fylle koffertene med tre troféer, to gulldiplomer og en pengepremie på 2000 euro.
Det blir stor stas å vise fram premiene om vi skal tro Vilja, som gleder seg til å henge opp troféene på Studentersamfundet, hvor TKS holder til.
– Vi håper å kunne henge opp troféene, som en påminnelse på hvor sinnssykt gøy det var.
TKS holder konsert i Øysteinsalen, Erkebispegården 28. april, blant annet med konkurranserepertoaret på planen.