Sjokkerende søkertall til lærerutdanningene
NTNU holder plassen sin som landets mest ettertraktede universitet, da årets søkertall har hatt en økning på 1,9 prosent sammenlignet med i fjor. Likevel viser de nye tallene en kraftig nedgang for lærerutdanningene.
Søkertallene til høyere utdanning 2023 ble i dag offentliggjort av Samordna opptak, og NTNU skriver på sine nettsider at nedgangen for søkere til grunnskolelærer- og lektorutdanningene er på 17,1 prosent. Leder for Pedagogstudentene Lars Strande Syrrist synes det er trist at færre ønsker å bli lærer, og at tallene man ser i år er bekymringsverdige.
– Vi hadde ikke høye forventninger, men det har likevel overrasket oss hvor ekstremt dårlige tallene var.
Han forteller videre at studentene lenge har ropt om en bedre lærerutdanning og en bedre praksis.
– Dette er noe som må tas på alvor. Vi ser på studiebarometeret at lærerstudentene er de minst tilfredse i hele Norge.
Syrrist sier at lærerstudentene til tross for dette er motiverte til å gjøre en forskjell for barn og unge, og deres utdanning.
– Vi kjenner på et engasjement, og synes at læreryrket er et flott yrke vi ønsker oss inn i.
Grunnlag for resten av livet
Leder Ingfrid Thowsen ved Institutt for lærerutdanning mener at årsaken til nedgangen er kompleks, og at det ikke finnes et enkelt svar.
– Vi har sett en tendens til nedgang over flere år på flere lærerutdanninger i Norge, så dette er en nasjonal utfordring.
Thowsen forteller at det er første gang en ser at søkertallene har gått ned så betydelig på NTNU og Oslo Met.
– En del av årsaken handler nok mye om praten rundt læreryrket. Vi har vært gjennom en pandemi, og det har vært et stort fokus på alt det krevende ved å stå i læreryrket. I tillegg hadde vi en streik i fjor, som nok heller ikke bidro til å bygge omdømme.
Regjeringens utsynsmelding sier noe om dimensjonering av høyere utdanning og hvilke behov Norge har fremover, og Thowsen forteller at læreryrket ikke løftes særlig frem i meldingen.
– Dette er triste tall. Jeg mener at læreryrket er det viktigste yrket, da skolegangen er avgjørende for at elevene skal føle seg trygge, og få den faglige basen de trenger for videre utdanning og for resten av livet.
Videre mener Thowsen at man med en god oppvekst og en trygg skolegang har et godt utgangspunkt videre i livet, og at gjennom å legge et godt grunnlag, kan man unngå også en del andre sosiale problemer.
– Vi vil helt klart iverksette tiltak for å bedre søkertallene. Vi ønsker å få politikerne på banen og få dem til å ta ansvar for en større samtale mellom politikere, skoleeiere, skoleledere, forbund, kommunesektorens organisasjon og lærerutdanningene.
Thowsen ønsker videre en dialog om hvordan man sammen kan tenke rundt dette nasjonalt, og om hva som må til for å løfte yrket.
– Uten gode lærere har vi et problem som vil påvirke andre studieretninger. Vi er helt avhengige av å få godt kvalifiserte lærere, for fremtidens barn og unge.
LES OGSÅ: Kunstig intelligens fører til at eksamen må endres: – Vi trenger en ny diskusjon om vurderingsformer