NTNU kommer med retningslinjer for bruk av Tiktok og Telegram
NTNU ber ansatte om å avinstallere appene Tiktok og Telegram, og studenter om å være bevisste.
På Innsida tirsdag 29. mars meldte NTNU at ansatte med mobiltelefon, pc eller andre digitale enheter betalt av arbeidsgiver blir bedt om å slette Tiktok og Telegram fra disse. Ansatte som bruker NTNUs digitale tjenester på private enheter, som for eksempel e-post, frarådes også å laste ned eller bruke appene på disse enhetene. Om det er tjenestelige behov for å bruke disse appene, for eksempel i kommunikasjonsarbeid, må det brukes utstyr som er adskilt fra NTNUs interne systemer.
Det ble også understreket at disse reglene ikke gjelder for studenter, med mindre disse er ansatt ved NTNU. Imidlertidig oppfordres studenter til å være bevisste på sikkerhetsinnstillingene for alle appene som de har installert og hva appene har tilgang til.
Høy risiko
Seksjonsleder for digital sikkerhet Stian Husemoen ved NTNU svarer på hvorfor de fraråder å ha Tiktok og Telegram installert.
– Anbefalingen kommer som følge av at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) sendte ut råd om dette tirsdag forrige uke, som oppfølging av en pressemelding fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Husemoen forteller at det anses å være høy risiko forbundet med å ha appene installert, men at NSM ikke gikk nærmere inn på saken utover dette.
– Ved NTNU må vi anta at NSM har informasjon vi må forholde oss til som de selv ikke kan dele.
På spørsmålet om hva NTNU tenker om at studenter bruker Tiktok og Telegram, svarer Husemoen at frarådningen foreløpig kun gjelder ansatte.
– Ansatte og studenter har ulike tilganger til NTNUs systemer, og vi anser det ikke som høy risiko at studenter har disse appene på private enheter. Vi oppfordrer studenter likevel til å være bevisste på hva installerte apper har tilgang til. Vi har ikke kontroll på utstyret studentene bruker, så her er det opp til hver enkelt student å vurdere for seg selv.
LES OGSÅ: Derfor lyver studentene: – Sparer tid