Nye tverrfaglige profilemner skal hjelpe studenter løse samfunnsutfordringer
Frister det med en kombo av matematikk og religionsvitenskap? Musikk og statsvitenskap? Eller kanskje teater, psykologi og informatikk for å virkelig sørge for at publikum forlater salen gråtende.
Fra høsten 2022 vil det tilbys tverrfaglige profilemner for utvalgte bachelorprogram. I første rekke er disse Det humanistiske Fakultet, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk og Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
Disse vil da erstatte et normalt breddeår for 90 studenter på tvers av tre slike profilemner: Bærekraft, digital innovasjon eller digital transformasjon, kultur og samfunn. Malin Noem Ravn i fakultetsadministrasjonen på SU-fakultetet har vært tett med på arbeidet med de nye tverrfaglige profilene og forteller at er opp til studenten å velge de resterende emnene i breddeåret.
– Vi legger ingen plan for studentene utover de fagene som består i tverrfaglig profil. De siste 30 studiepoengene kan fylles fritt fra emnene som tilbys.
Ravn forklarer at de har hørt fra arbeidslivet at ønsket til fremtidens studenters kompetanse er at de skal kunne jobbe godt sammen på tvers av fag. Alle som går bachelorprogram med breddeår på Det humanistiske fakultet og Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap og studenter fra bachelor informatikk og bachelor matematikk, skal kunne ta tverrfaglig profil.
LES OGSÅ: Norge trenger en ny standard for bistand
–- De skal møte andre emner og kunne opparbeide seg tverrfaglige kunnskaper om viktige tematikker.
Samfunnsnyttige emner
Ravn forklarer at de nye tverrfaglige profilemnene skal være knyttet til større samfunnsutfordringer. Bærekraft og digitalisering er to av kjernepunktene i disse nye programmene. Noe også fakultetstillitsvalgt Gina Malene Graatrud Bjelland på HF forteller at studentene setter pris på.
– De fleste har nok ikke fått det med seg enda, men jeg stod på stand under lanseringen på fagvalgdag. De jeg snakket med da, skulle gjerne ha tatt det selv, siden det høres veldig interessant ut, sier hun.
Det er dette fokuset på samfunnsrelevante spørsmål som Bjelland trekker frem som positivt og som engasjerer studentene hun møter. Ravn legger også vekt på at de har lagt mye arbeid i at dette skal være gode og spennende fag for studentene.
Et pilotprogram
Siden dette er et fullstendig nytt program for NTNU, har det blitt opprettet en arbeidsgruppe som inkluderte representanter fra de involverte fakultetene.
– Vi har fått være med på deler av prosessen. Vi har én representant som er med i sluttprossesen nå, sier Bjelland
Bjelland setter pris på en prosess hvor hun føler at de har latt studentene bli hørt, og hvor det har gjort at programmet har blitt utviklet til noe som kan fungere for alle studentene det tilbys.
– Blant annet så har vi påpekt at mange dragvollstudenter med sin generelle studiekompetanse ikke nødvendigvis oppfyller matematikkravene for å ta de mer tekniske fagene som var aktuelle i emnepakkene. Derfor har vi vært med på utvelgelsen av fag til en slik pakke, sier Bjelland
Ravn forklarer at dette er et pilotprogram med rom for å gjøre endringer etter hvert som man ser hvordan det fungerer.
LES OGSÅ: Studenter blir nedprioritert om vi ikke sier fra
– Etter semeseterslutt vil det bli utført en evaluering av om det faglige og strukturelle har fungert, sier Ravn
Fokus på gruppearbeid
Samtidig som det er viktig å utvide kompetansen, er det også et fokus på utviklingen av samarbeidet mellom studentene i disse nye fagene. Ravn presiserer at de tverrfaglige profilemnene har obligatorisk oppmøte. slik at det faglige utbyttet ikke blir for sårbart når det legges vekt på arbeid i grupper.
Ravn sier også at selv om det ved første øyekast kan minne om Eksperter i team, så er det skrudd sammen på en annen måte, med mer fokus på det faglige. I tillegg er det på bachelornivå så man får mer tverrfaglig kompetanse tidligere.
–Jeg tror det blir dritkult. Personlig skulle jeg veldig gjerne ønske at jeg ikke var ferdig med breddeåret, så jeg også kunne ha tatt det, sier Bjelland.