Viktig studenttilbud trues av det nye statsbudsjettet

Mental Helses Studenttelefon ble etablert for å hjelpe studenter under pandemien. Nå har tiltaket mistet støtten fra regjeringen og går en usikker framtid i møte.

Publisert Sist oppdatert

Studenttelefonen ble etablert under koronapandemien for å støtte studentene i en mer krevende hverdag. I det nye statsbudsjettet for 2022 er det ikke satt av egne midler til å videreføre tiltaket.

– Vi jobber veldig hardt og intensivt med studentsamskipnader og hovedorganisasjonen Mental helse for å få midler til videre drift, men vet lite om hvordan det blir framover, forteller Ida Halvorsen Engelstad, leder for Mental Helses Studenttelefon.

I 2021 fikk Studenttelefonen 2,4 millioner i støtte fra Bergersen Stiftelsen, Damm og Helsedirektoratet. Pengene fra Helsedirektoratet var koronamidler rettet mot studenter under pandemien, derfor ble de ikke videreført.

– For å kunne drifte tilbudet på samme måte som i dag, så trenger vi minimum 2 millioner. Tilbudet koster lite å holde i drift, med tanke på hva man får tilbake, forteller Halvorsen Engelstad.

LES OGSÅ: Studenter sliter mer og mer: Sit mangler kapasitet

ØKENDE ETTERSPØRSEL: Leder for Mental Helses Studenttelefon forteller at de stadig får flere henvendelser, og at tilbudet er svært viktig for mange studenter.

Et nødvendig tilbud

Studenttelefonen er et tilbud for alle studenter. Den er åpen fra 17:00 til 07:00 hver kveld og natt, både på telefon og chat. Man kan ta kontakt om hva som helst.

– Henvendelsene kan dreie seg om alt fra hverdagsstruktur og studieteknikk, til ensomhet, relasjonsproblemer, kjærlighetssorg og selvmordstanker. Mange sliter med det å finne plassen sin på studiet, rett og slett.

Halvorsen Engelstad forteller at det er viktig å gi studentene noen å snakke med, uten å måtte stå i kø så lenge.

– Flere er usikre på om de har valgt riktig studium, og vi har mye kontakt med de som ikke føler de gjør det bra nok på innleveringer og eksamener.

De har allerede fått flere tilbakemeldinger fra studenter som synes at dette er et viktig tilbud. Halvorsen Engelstad forteller blant annet om en jente som tok kontakt og forklarte at hun fikk levert bacheloren til riktig tid på grunn av hjelpen hun fikk gjennom tiltaket.

– Det å være student er en vanskelig tid. Det skal være en veldig god tid, men mange trenger støtte for å komme seg gjennom den tiden på en god måte. Det er ingen tvil om at man trenger lavterskeltilbud som dette.

LES OGSÅ: Fire av ti voksne angrer på studievalget

Sliter med ettervirkninger

Halvorsen Engelstad er ikke i tvil om at tilbudet fortsatt trengs, selv om samfunnet går mot gjenåpning.

– Mange sliter med ettervirkninger etter å ha måttet levd veldig isolert. Det er utfordrende å være student, det er ikke lett å få studenthverdagen til å fungere på egen hånd. Ut fra tematikken og henvendelsene som har vært inne til oss, så må vi fortsette. Jeg håper noen får øynene opp for det.

Hun forteller at det er viktig å gi studenter noen å snakke med når andre ting som universiteter, fastlege og andre helsetjenester er stengt. Etterspørselen er økende.

En usikker framtid i møte

Teamlederen forklarer at studenttelefonen mottok 20-25 henvendelser daglig det forrige halvåret.

– Vi tenker at vi kommer til å få enda flere henvendelser når tilbudet blir kjent for flere. Forrige uke hadde vi flere dager over 30 henvendelser.

Engelstad Halvorsen forteller at det er utfordrende å ikke vite hva som skjer videre med tilbudet.

– Det er ingen tvil om at man trenger lavterskeltilbud. De som kontakter oss på chat eller telefon er anonyme, og det senker terskelen for å ta kontakt. Det jobbes veldig på alle kanter for å beholde tilbudet, men vi vet veldig lite. Vi prøver å ha fokus på å ta vare på de som tar kontakt med oss, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS