<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NON-PROFIT: </span>Hos strømselskapet Motkraft startet av Bjørn Rodem (t.v) og Anders Spieler (t.h) tar de betalt kun for å dekke <span style="font-size: 15.3px;" class="">driftskostnader.</span><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold"> </span>
NON-PROFIT: Hos strømselskapet Motkraft startet av Bjørn Rodem (t.v) og Anders Spieler (t.h) tar de betalt kun for å dekke driftskostnader.

Studentene med eget strømselskap: – Opplevd en vanvittig kundevekst

Ingeniørstudentene Bjørn Rodem og Anders Spieler starta non-profit-strømselskap:
– har vekket følelser rundt strøm

Publisert

– Plutselig ringte Bjørn en dag og sa at han hadde en idé som var så god at han ikke kunne ta den over telefon.

Det som startet som et lite innfall, endte opp med å vokse seg større og større. Det kulminerte til oppstarten av Mokraft, et non-profit-strømselskap de to etablerte i vår.

Hva var motivasjonen bak Motkraft?

– Bjørn så debatten på NRK i fjor om strømprisene, og det gikk opp et lys. Én måned senere satte vi oss ned for å se på ideen sammen, forteller Anders

Bjørn utdyper:

– Vi fant ut strømselskapene egentlig ikke gjør så mye, og tar seg godt betalt for svært lite. Det er en bransje preget av dårlig praksis og mye lureri.

LES OGSÅ: TrønderLAN tilbake etter pandemien

Tar kun betalt for å dekke drifta

De kan fortelle om at Motkraft stort sett har blitt godt mottatt, både av medstudenter, strømkunder, til og med samfunnsøkonomer.

– Det er nok en del som stiller seg litt overraskende til det hele. At det tilsynelatende «bare» er å etablere et strømselskap. Det virker kanskje ganske stort og skummelt, men det eneste et strømselskap gjør er fakturering og markedsføring. Derfor tar vi kun betalt akkurat nok til å dekke driftskostadene, forklarer Anders

Kun noen uker etter oppstart kan de skilte med flere tusen private kunder

– Vi har opplevd en vanvittig kundevekst, helt over alle forventninger. Vi har blitt ringt opp av folk som takker oss for det vi har gjort, så det er tydelig at vi har vekket følelser rundt strøm, sier de.

De kan fortelle at de også har merket interesse fra flere kommersielle aktører og at de er i ferd med å lansere et eget selskap som retter seg inn mot bedriftssektoren. De har også ansatt én ekstra for å avlaste arbeidsmengden.

– Vi har nå én ansatt på kundesenteret per dags dato, samtidig som vi har fått hjelp av en rekke investorer og over 30 konsulenter.

Bjørn og Anders forteller at de opprinnelig ble kjent gjennom innovasjonsmiljøet i studentorganisasjonen Start NTNU, der de var del av samme opptak.

– Vi snakket knapt sammen det første halvåret, og nå driver vi et strømselskap sammen. Det er ganske sjukt.