Lærerutdanning på bunn igjen
Studiebarometeret for 2022 viser at lærerstudentene mistrives med kvaliteten på studiene.
Studiebarometeret, den nasjonale studentundersøkelsen som utføres av NOKUT på bestilling fra Kunnskapsdepartementet, viser at studenter ved lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen er misfornøyde med utdanningen sin.
Tid for refinansiering
Leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Elise Håkull Klungtveit, mener det må investeres mer penger og ressurser i disse utdanningene for at noe skal endre seg.
– Noe av nøkkelen til å lykkes med lærerutdanningene er å mestre sammenhengen mellom det som skjer på institusjonen og det som skjer i praksis. Da trengs institusjoner med ressurser til å være tett på studentene. Det er ikke tilfellet i dag, skriver Klungtveit i en pressemelding.
Studentrepresentanter i NTNU-styret, Amalie Farestvedt og Jørgen Valseth, mener at nå er et godt tidspunkt å skape politisk interesse for finansiering av de gjeldende utdanningene.
– Regjeringen skal nå se på revidering av finanskategoriene, så om man vil samle politisk vilje for finansiering av praksis er dette et godt tidspunkt å gjøre det på, forteller Farestvedt.
LES OGSÅ: En av fire voksne angrer på studievalget
Mangel på identitet
Lektortillitsvalgt ved fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Anders Lie Hagen, er enig i at praksisstudier er ressurskrevende. Han presiserer likevel at det er mangelen på en klar «lektoridentitet» som står i veien, og som må endres for å bedre situasjonen.
– Vi må ofte forholde oss til flere institutter og fakulteter. Selv er jeg innom tre ulike campus på én uke, forteller Hagen.
Videre forteller lektortillitsvalgt ved det Humanistiske Fakultet, Morten Eidsvaag Althe, at han i samarbeid med Hagen har forsøkt å skape et fysisk areal for lektorstudentene ved Dragvoll.
LES OGSÅ: –Tror ikke man kan dø av å vær for zen
–Det har blitt laget et identitetsareal for lektorutdanningen i realfag, og de har sett gode ringvirkninger av dette tiltaket. Vi håper å få til noe lignende på Dragvoll, men dette har vist seg å være vanskelig når det ikke eksisterer kapasitet til et lignende areal, forklarer Althe.
Althe og Hagen forteller også at flere studenter opplever å måtte sjonglere både studie og praksis, og at dette øker stressnivået
– Selve praksisen er bra etter min mening, men det er mange aktører å forholde seg til. Samtidig med praksis skal man følge disiplinemner på campus, og i tillegg gir ikke praksis studiepoeng, sier Hagen.
Leder for de tillitsvalgte for lektorutdanningene ved NTNU, Roar Høiby Brakstad, har et verv i Studentmediene. Vi har derfor spurt de andre tillitsvalgte hva de tenker om resultatene av barometeret.