Musikkhistorie

Synt-sommerfuglen Wendy Carlos

En fortryllende fortelling om hvordan pioneren Wendy Carlos utløste en sommerfugleffekt i syntverdenen.

Publisert

Wendy Carlos sin musikkatalog er kanskje ikke den tankene dine umiddelbart flyr til når det snakkes om elektronisk musikk og bruken av synthesizer. Spesielt når mye av musikken ikke er lisensiert for digital distribusjon og strømming. Likevel er det få som har vært like innflytelsesrike som komponisten bak musikken til blant annet The Shining, A Clockwork Orange og TRON. Nytenkende piano og innovative lydinstallasjoner førte nemlig til at unikumet ikke bare forandret musikernes tilnærming til det kreative instrumentet, men også ble den første transpersonen til å vinne en Grammy.

Magiske Moog

På 60-tallet går den utrolige komposisjonstudenten Wendy Carlos på Columbia University i New York. Oppvokst som et klassisk eksempel på en skapende stjerneelev som også allerede som 14-åring bygget sin egen PC, har Carlos bakgrunn i både fysikk og musikk. Gjennom skolens Electronic Music Center møter hun flere viktige karakterer som spiller sentrale roller i hennes musikkhistorie. Et vennskap blomstrer mellom Robert Moog, teknologen som snakker musikk, og Wendy Carlos, musikeren som snakker teknologi. Slik ender vår gode synt-heks opp med å bidra i utviklingen av Moog-synthesizeren, Robert Moog sitt første kommersielt tilgjengelige keyboard.

Med sin egendesignede utgave av Moog-synten starter Wendy Carlos den store reisen mot populiseringen av den. Lenge sto synthesizeren i fare for å forbli et slags mystisk, gåtefullt fenomen som for det meste ble anvendt i eksperimentell musikk, og gjerne i bakgrunnen. Carlos’ tilnærming satte derimot instrumentet i sentrum av lydbildet og det ble brukt som det fremste musikalske verktøyet for komposisjonen.

Bach og trans-forbilde

I 1968 ga hun ut Switched-On Bach sammen med medprodusent Rachel Elkind, et album som inneholder flere av stykkene til Johann Sebastian Bach spilt på en Moog-synthesizer. Litt uforventet ble albumet en kommersiell og kritisk hit. Med en nummer-ti-plassering på den amerikanske Billboard-listen og over én million solgte kopier var det ingen tvil om at Wendy Carlos hadde satt sitt preg på musikkverden. Den utfordrende, elektroniske tolkningen av de klassiske låtene på utstyr bygget av Carlos selv fungerte som en forrykende fremvisning av hva en synt faktisk kunne brukes til. Flere store musikere, som disco-kongen Giorgio Moroder, trekker frem Switched-On Bach som ett av albumene som har påvirket deres egen syntbaserte musikk. Også innovatøren av MIDI, Dave Smith, lot seg inspirere av Wendy Carlos.

Parallelt med den musikalske utviklingen foregår det minst like overveldende ting inni Wendy Carlos. Født som gutt slet Wendy, da under navnet Walter, med den kjønnsbinære strukturen i samfunnet rundt henne. Til tross for hennes sterke overbevisning om at hun var jente, ble vanskelige tanker og følelser gjemt bort til fordel for det intense fokuset på musikk. I 1979 skapte Carlos mye oppmerksomhet og bevissthet for transpersoners rettigheter da hun offentlig i Playboy Magazine fortalte at hun hadde levd som kvinne siden 1968.

Wendy Carlos, musen bak MIDI, ga synthesizeren en etterlengtet revolusjon som vant henne hele tre Grammy-priser. Trenger du et forbilde som er både komponist, produsent, syntnerd, kvinne, transperson og sykt kul – vær så god!

LES OGSÅ: Et møte mellom lokale og internasjonale aktører i Trondheim.

Powered by Labrador CMS