TRENINGSØKT: Under søndagens kurs viste Tone G at twerking krever en god dose fleksibilitet, styrke og kroppsbeherskelse.

Twerkekurs med Tone G

Tone G stilte med stor selvtillit og girl power i Bodegaen. Hun viste hvorfor hun har et fortjent rykte som Norges beste twerker.

Publisert Sist oppdatert

Mange forbinder kanskje twerking med en fuktig kveld på byen. Bodegaens dansegulv er nok ikke ukjent med litt rumperisting fra tidligere, men under søndagens kurs viste Tone G, eller Tone Gåsbakk som hun egentlig heter, at twerk er en egen dansestil som krever en god dose fleksibilitet, styrke og kroppsbeherskelse.

Twerkekurset startet med en lang oppvarming for å forhindre at stive deltakere strekker en muskel eller to. Tone G presenterte innledningsvis flere uttrykk som bootypop og wiggle, og viste bevegelsene uanstrengt mens deltakerne kopierte.

VARM I TRØYA: Twerkekurset startet med en lang oppvarming for å gjøre deltakerne klar for det som var i vente.

Som en liten langefinger til idealet om at kropper (og rumper) skal være stramme fortalte hun at det er et poeng at fettet skal disse, men at det må være kontrollert. Om man skal få til en god twerk, må man nemlig bruke musklene som befinner seg under puppene og ned til knærne. Fra start var det tydelig at dette kom til å bli en skikkelig treningsøkt. Det gikk masse i knebøy og tøying. Og selvfølgelig rumperisting. Likevel gjorde rytmene som runget i veggene det vanskelig å se på det hele som trening. Selv undertegnede slet med å stå stille på sidelinjen.

LES OGSÅ: Popbonanza i Dødens Dal

Twerkehistorie

Twerk innebærer masse rumperisting, og anses derfor av mange som både seksuell og kontroversiell. Kurset viste derimot at twerk i stor grad er en dansestil på lik linje med andre former for dans. Dette underbygget Tone med å fortelle litt kort om twerkehistorien.

— Miley Cyrus gjorde stilen kjent for allmennheten for flere år siden.

SELVLÆRT: Tone G er selvlært i twerking, og begynte med å se videoer på Youtube for å lære seg teknikk og dansetrinn.

Tone siktet til opptredenen Miley hadde på MTV video music awards i 2013. Etter opptredenen forsøkte mange å kopiere bevegelsene hennes, og bevegelsene ble omtalt som twerking. Samme år ble ordet “twerk” anerkjent av Oxford English Dictionary. Tone la likevel vekt på at twerking har eksistert i lang tid før Miley kom på banen. Til et engasjert publikum fortalte hun at stilen i utgangspunktet kom fra Vest-Afrika og strekker seg lang tilbake i tid.

— Og det skal ikke køddes med, understreket hun.

LES OGSÅ: Selvironi og incest med Terningkast Tre

Treningsøkt

Elise Møgedal var en av deltakerne i bodegaen. Fra før hadde hun lite erfaring med dans, bortsett fra å ha hatt det som et valgfag på folkehøyskolen. Sammen med de andre lærte hun både koreografi og ulike sentrale twerkebevegelser.

— Jeg visste at twerking var trening, men jeg visste ikke det var så tungt!

TUNGT: Twerkekurset viste seg å være god trening for de som hadde møtt opp.

Hun fortalte videre at hun var glad for at hun tok på seg treningsklær. Likevel hadde hun glemt vannflaske.

— Jeg er så vant til at man ikke slipper inn med flasker på Samfundet nå for tiden.

Twerking kan se ganske tilfeldig ut, men som alle andre dansestiler innebærer det flere ulike bevegelser og en teknikk som kan ta tid å lære.

— Det ser ut som noe man kan lære fort, men det er jo ikke det, fortalte Møgedal.

LES OGSÅ: UKEmenyen 2021: Ikke helt razz mat as

Kroppskontroll og selvtillit

Tone G jobbet tidligere som zumbainstruktør, men etter flere år ønsket hun nye utfordring. Det var starten på twerkekarrieren.

— Jeg så fort at det var vanskelig, men jeg trodde ikke det skulle være så vanskelig.

TWERKEMESTER: I følge Tone G er teknikken det viktigste for bli god til å twerke.

Da Tone startet med twerking fantes det ikke kurs hun kunne delta på. Hun er derfor selvlært og brukte youtube for å lære seg teknikk og dansetrinn.

— Jeg skjønte etter hvert at jeg hadde et talent innen dette som var større enn det jeg trodde.

Flere av bevegelsene Tone viste fram i Bodegaen krever like mye selvtillit som det krever kroppsbeherskelse. Twerk har kanskje ikke det beste ryktet på seg, men dette ønsker hun å være med å endre.

— Det handler ikke bare om å riste på rumpa! Det handler om kroppskontroll og å få selvtillit.

LES OGSÅ: Paint’n’sip og akttegning: Ikke dårlig razz, as

Liten rumpe? Frykt ikke!

Det er veldig feil at man må ha en stor rumpe for å bli god til å twerke. Tone fortalte at det til og med kan være en ulempe.

— Den bruker jo hundre år på å stoppe, noe som ikke er bra i en koreografi.

Tone fortalte at store rumper likevel har en fordel når det kommer til en «wiggle» der fettet skal disses. Her kan mindre rumper fort kommet til kort fordi de ikke har like mye fett å riste på.

— Men uansett er teknikken det viktigste. Flere av de beste i Europa er jenter med ganske små rumper.

Ikke minst handler twerk om utstråling og selvtillit. Tone fortale at den europeiske twerkestilen gjerne kjennetegnes av mye akrobatikk, mens i Jamaica ser man en annerledes stil med store rumper, lår og generelt større kropper. Selvtilliten til disse twerkerne fascinerte Tone.

— Jeg har skjønt at det handler ikke så mye om hvordan man ser ut. Det handler om det psykiske og at man må ha det vel meg seg selv.

Powered by Labrador CMS