Under Dusken anmelder energidrikker

Som student går det gjerne noen liter energidrikk i semesteret. Inn mot eksamensperioden har vi testet de hyppigst observerte energidrikkene på lesesalen.

Publisert Sist oppdatert

Cult: Miami Ice

Pris: 24,90 på Bunnpris

Terningkast: 2

Miami Ice minner mye om spylervæske, bare med bitter limesmak og uten den vakre blåfargen. Dersom du savner de triste First-Price sitronisene du fikk som barn av ubemidlede foreldre, har du derimot mange gode minner i vente. Selv om drikken heter Miami Ice, har den bilde av en slags afterski-okse og blir produsert i Danmark. Et noe utydelig konsept, med andre ord.

Cult: Original

Pris: 24,90 på Bunnpris

Terningkast: 2

Cult: Original er illustrert med en Rorschach-test der konsumenten kan projisere et romvesen, en knyttneve, et hjerte eller et par lunger, avhengig av egne traumer. Væsken har en god bouquet og en farge slående lik den røde oksen. Foruten psykoanalysen har Original imidlertid lite å by på, for den utvannede smaken gir aller mest avsmak.

Navn: Monster Juiced: Mango Loco

Pris: 25,90 på Bunnpris

Terningkast: 4

Hvor denne energidrikken kom fra, aner vi ikke. Plutselig var den allemannseie og dukket stadig opp på diverse lesesaler. Etter årelang målrettet markedsføring mot gaming-miljøet fortjener folkene i Monster kudos for å innta Gløshaugen med samme bravur. Kanskje har bare gamingguttene begynt på datateknologi, men Monster-en har de uansett drasset med seg. Selve drikken smaker av utenlandsk juice, også kjent som sukker. Temaet for øvrig, det mango loco-e og boksens design, er kanskje utidsriktig kulturell appropriasjon av de dødes dag, men det virker ingen å ha plukket opp enda, så da gjør vi ikke et stort poeng ut av det.

LES OGSÅ: Hva gjør egentlig energidrikk med deg?

Nocco: Sunny Soda

Pris: 31,50 på Rapido

Terningkast: 1

Gjennom målrettet reklamering har Nocco i lang tid forsøkt å selge seg inn som de sunnes energidrikk. Men der de stolt flotter seg med et lavt kaloriinnhold, er innholdet ellers av den begredelige sorten. Deres Sunny Soda skal visstnok smake «søt fersken og syrlige bringebær». Det er løgn. Du finner verken smak av fersken, bringebær eller solskinn i denne livløse energidrikken. De kostholdsopptatte i befolkningen har allerede et ganske platt og smaksløst matliv, med brokkoli, ris og tørr tørr kylling hver bidige dag hele året, så litt smak hadde de nesten fortjent.

Red Bull: The Red Edition

Pris: 16,90 på Bunnpris

Terningkast: 1

Hvilken markedføringsundersøkelse var det som tilsa at det var etterspørsel for en energidrikk med vannmelonsmak? Denne er faktisk helt grusom. Den ser ut som, lukter og smaker som smeltet gelé. Kanskje vaniljesaus hadde løftet smaken? Det er uansett en dårlig forutsetning for en energidrikk å skulle komme med tilbehør, og der Red Bull vanligvis er greit på ballen, må The Red Edition beskrives som et realt sleivspark i feil retning.

Burn: Original

Pris: 27,50 på Bunnpris

Terningkast: 5

Denne ungdomsskoleklassikeren er for mange mer av en nostalgitripp enn en sjelsettende smaksopplevelse. Burn smaker søtt. Fryktelig søtt. Men mest av alt smaker den nettopp Burn. «Since the Stone Age our greatest ideas have been born around fire, and so too was BURN energy!» står det bakpå boksen. Det er lenge siden steinalderen, men det begynner jaggu å bli noen år siden ungdomsskolen også. Vi tar en slurk Burn og mimrer tilbake til en tid forut Blackboard, Bodegaen og hele studentkjøret.

Monster Energy: Ultra

Pris: 25,90 på Bunnpris

Terningkast: 3

Det ligger kanskje i energidrikkens natur å være søt. Men gud bedre, Monster Energy: Ultra er så søt og skarp i smaken at emaljen virker å etse bort fra tennene i møte med den første dråpen. Det er godt gjort, all den tid Ultraen er sukkerfri. Det umiddelbare kicket drikken har, gir seg derimot raskt, og idet du setter boksen fra deg, har ettersmaken for lengst trådd inn i rekken av svunnen tid og glemte minner.

Red Bull: Original

Pris: 19,90 på Bunnpris

Terningkast: 3

Red Bull holder seg for gode for Westerdals-forfattede slagord på boksene og lener seg heller på en årelang reklamekampanje som involverer alt fra snowboard til klippestup for å selge fjortisbrusen sin. Når du vandrer inn på lesesalen, ønsker Red Bull at du skal føle deg som en toppidrettsutøver og en våghals, mens du i realiteten bare er en smått alkoholisert, arbeidssky student. De som ikke lar seg lure av denne pr- placeboen, innser imidlertid at Red Bull smaker helt ok.

Powerking Energidrikk (med sukker)

Pris: 12,90 på Bunnpris

Terningkast: 6

Denne lille rakkeren er en stadig favoritt hos den fattige student. Den lukter Red Bull. Den smaker Red Bull? Er det egentlig Red Bull? Fattigmanns-Red Bull? Som faktisk er bedre enn Red Bull-en selv? Prisen er studentvennlig, særlig hvis du benytter deg av Bunnpris sine stadige tilbud og ikke har noe imot å se ut som en energidrikkavhengig faen mens du drasser med deg to-tre 24-boksers- brett på vei ut døra. Dommedag nærmer seg med stormskritt, så det er bare å fylle opp til takhøyde inne på det syv kvadratmeter store rommet ditt. Det har vi gjort!

Powered by Labrador CMS