Abakusrevyen 2021 er genuint nyskapende

I årets første linjeforeningsrevy framstår det ikke rart at skuespillerne ikke kan røre hverandre og man skulle ikke tro deler av øvingen ble gjort på Zoom.

Marionett. Substantiv.

1. Teaterdukke som beveges ved hjelp av tråder.

2.Overført: person som mangler selvstendig vilje og bare lar seg bruke eller dirigere av andre.

3. Abakusrevyen 2021

I koronaens andre vintersesong hadde du kanskje gitt opp håpet om å oppleve studentrevy. Håp om igjen. Abakusrevyen, revyen til Data- og kommunikasjonsteknologi, har nemlig gjennomført årets to forestillinger — på nett. Marionett tar opp studentlivets evige spørsmål, som de fleste må besvare før eller siden, nemlig “Hva skal jeg gjøre med livet?” Som åpningsnummeret presist poengterer, er det lettest å være en marionett.

Ah, det er deilig å se en revy igjen. Selv om denne forestillingen er todimensjonal, og selv om revybandet ikke ytes full respekt av tv-høyttalerne, er Marionett en morsom opplevelse. Sketsjene, med komikk som varierer fra utfordringer ved å bo i kollektiv, til skam over å spise avocado, er klassiske men gode. Og et par gullkorn dukker opp her og der. Blant annet i form av en førsteklasses bedpres-parodi, der taleren kun har erfaring fra hjemmekontor, og der neste bedrift ut er Mario Networking. Et annet høydepunkt går hardt til angrep på Blackboards nye redesign. For hvorfor i granskauen har egentlig «kunngjøringer» blitt flyttet vekk fra hjemskjermen, og inn i ørten ulike emner?

På ett område er Abakusrevyen 2021 genuint nyskapende. Fordelen med strømme fra Byscenen er at man kan ta i bruk andre virkemidler enn normalt. Dette blir utnyttet i sketsjen «Keen På Klem», der den fjerde veggen brytes idet skuespilleren løper av scenen og gjennom byen på jakt etter en vaksine. I andre sketsjer dukker det opp notifikasjoner, og i pausen er det en interaktiv avstemning der seerne kan stemme på neste sketsj. Det er sjelden revysjangeren gjennomgår en liknende utvikling.

Det framstår faktisk ikke snodig at skuespillerne avstår fra å røre hverandre, men må holde to meter avstand under hele revyen. Det er kanskje mest et resultat av et år der pandemi er blitt normen, men også god planlegging. Dansenumrene er godt utført, på tross av at deler av øvingen visstnok ble gjort via Zoom (!). En dyktig rollebesetning ledes særlig an av Sigrid Festøy, Jonathan Johannesen , Hedda Mathilde Langvik og Christian Ziegenhahn Jensen. Men mange andre gjør også gode roller. Noen av sketsjene lander uunngåelig litt hardt uten publikum til stede i salen – og en får en stillhet à la som på Nytt på Nytt – men det skorter ikke på latter foran skjermen. Alt i alt er Marionett et godt gjensyn med revysesongen, forhåpentligvis ikke årets siste.