<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLAR FAVORITT:</span> Filmen <span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Papicha</span> huskes godt fra fjorårets festival.
KLAR FAVORITT: Filmen Papicha huskes godt fra fjorårets festival.

Varm opp til festival med Kosmorama-klassikere

Filmofil-redaksjonen gir deg gamle festivalperler fra Kosmorama som du kan se allerede før festivalen går av stabelen 8. mars.

Publisert

Overgangen fra fysisk til digital filmfestival byr på både utfordringer og heldige overraskelser. Blant disse er muligheten til å se perler man gikk glipp av tidligere år eller perler man ønsker å se igjen. Kosmorama, Trondheims internasjonale filmfestival, har allerede gjort flere klassikere tilgjengelige på sine nettsider før festivalen offisielt sparker i gang 8. mars. I den anledning har våre garvede Kosmorama-travere samlet et utvalg med filmer du bør gripe sjansen til å se. Utvalget er like eklektisk og spennende som festivalen selv og lover godt for årets festival også.

Mid90s (2018)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">REGIDEBUTT:</span> Unge Sunny Suljic imponerer sammen med Na-Kel Smith i Mid90s.
REGIDEBUTT: Unge Sunny Suljic imponerer sammen med Na-Kel Smith i Mid90s.

Mid90s er en A24-produksjon og regidebuten til Jonah Hill, mest kjent fra diverse komedier som 21 Jump Street og Superbad. Denne filmen er derimot noe helt annet enn det man forventer fra Jonah Hill, noe som gjør den til enda mer av en perle. Det er et jordnært og ektefølt blikk på et skatermiljø i Los Angeles rundt 1990, med flotte skuespillerprestasjoner. Filmen tar for seg en 13 år gammel gutt ved navn Stevie, som ikke har det beste hjemmelivet. Alt snur derimot til det tilsynelatende bedre når han oppdager en gruppe folk som skater og han prøver å bli en del av gjengen deres. Filmen ble vist på Kosmorama i 2019.

LES OGSÅ: Kosmorama i 2020 oppsummert

Papicha (2019)

Papicha er en av filmene fra fjorårets festival som er en av mine favoritter. Den er satt til Algerie på 90-tallet, der man får et innblikk i hvordan det er å leve under borgerkrig gjennom studenten Nedjma. Etter flere hendelser bestemmer Nedjma seg for å sette opp et moteshow på skolen for å vise motstand til borgerkrigen. I Papicha er det Lyna Khoudri som sannelig skinner, så denne anbefales virkelig å få med seg for å se hennes fantastiske skuespillerprestasjon.

The Workshop (2017)

The Workshop er en av filmene som var på Kosmorama-programmet i 2018 som flere bør få med seg. Den handler om Olivia som leder et skrivekurs for ungdommer, der hun møter Antonie som skriver tekster med innhold som vekker hennes interesse. Olivia får fort følelser for Antonie og det er dette vi følger i filmen. Kontrasten mellom sørlige Frankrike og et spesielt mørkt tema gjør The Workshop til et interessant gjensyn fra Kosmorama-festivalen!

LES OGSÅ: Sit ønsker dobbel fadderuke

The Sisters Brothers (2018)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FANTASTISK ROLLEGALLERI:</span> John C. Riley og Joaquin Phoenix er to dusørjegere med etternavnet Sisters.
FANTASTISK ROLLEGALLERI: John C. Riley og Joaquin Phoenix er to dusørjegere med etternavnet Sisters.

The Sisters Brothers gjorde sin Kosmorama-debut i 2019 og ble også plukket opp for distribusjon på norske kinoer. Filmen er en revisjonistisk western fra Cannes-favoritten Jacques Audiard (Dheepan, Rust and Bone) som maler et skittent og slitt bilde av den amerikanske nybyggerånden. Likevel er filmen kjapp i vendingen og full av både humor og såre følelser, samt et fantastisk rollegalleri bestående av John C. Riley, Joaquin Phoenix, Riz Ahmed og Jake Gyllenhaal som alle er i toppform. Filmen er både en episk odysse om den nye verden og et intimt karakterstudie av to brødre som klarer å overraske seeren gjennom hele spilletiden.

The Farewell (2019)

Denne bittersøte fortellingen om en kinesisk-amerikansk familie bergtok festivalgjengere i 2020 og har ikke mistet noe av sin sjarm og følelsesmessige slagkraft det siste året heller. Historien om familien som reiser tilbake til Kina for å samles rundt en døende bestemor er både rørende og morsom. Den lykkes også i å fremheve det tydelige kulturelle skillet mellom kinesisk og vestlig kultur, og er ikke redd for å se både styrker og svakheter i de to motstridende familiedynamikkene. Regissør Lulu Wang skaper et varmt og virkelighetsnært karaktergalleri ledet av multitalentet Awkwafina.

LES OGSÅ: Filmanmeldelse av Sound of Metal hardtslående følelser i et brummende vakum