Neon: Karpe

Astronomisk fra Karpe på Neon.

De regjerende norgesmesterne i musikk har endelig kunnet droppe internettkonsertfilm på loop til fordel for et engasjerende innblikk i universet/feberdrømmen/opplevelsen som er Omar Sheriff. Etter flere timer på «Lindmo», men stadig ingen på «Hver gang vi møtes» tar Magdi og Chirag, henholdsvis Omar og Sheriff, med seg alle som fikk plass på parkeringsplassen til E.C. Dahls på en enestående reise til det nye så vel som det gamle.

Den massive ørken-riggen rundt den skrå midtscenen er fylt opp med en skare av musikere, dansere, folk og fe. Bandet og danserne opererer i ett, fra sekundet det karakteristiske sceneteppet faller og fram til fyrverkeriet runder av den første festivaldagen. Den halvannen time lange konserten er koreografert så godt at man fort glemmer at det i sentrum som oftest bare står to rappere og en beat. Avvikene fra denne tradisjonen er derimot ikke få, og hvem som helst som har sett en rapkonsert før vil forstå at dette er konsertvirksomhet og sjangertolkning i en helt annen liga. I tillegg til danserne og (stor)bandet kommer også gjesterapperne godt med når MARS, Magdi, Arif, Raggen, Stig, endelig får fullt lag for kvelden, og stjerneskuddet Jonas Benyoub leverer kanskje de 16 strammeste linjene som er skrevet i senere tid.

Etter at Magdi har fått lekt seg på en gigantisk oppblåsbar hai, og Chirag har fått gitt roser til de på første rad, er det klart at de har klart det. Mange lurer ofte på hva Karpe vil oppnå, eller hva det er de egentlig prøver å si. Ingen kan nok si det for sikkert, men det er noe spesielt her som rokker ved de aller fleste oppmøtte slik at dette ble kveldens, festivalens, og kanskje sommerens høydepunkt.