Heave Blood & Die - Post People

En helhetlig og moden sound fra Heave Blood and Die.

Tromsøbandet Heave Blood and Die ga på fredag ut sitt tredje album Post People. Gruppen startet karrieren sin som et post-metal band og var med i Urørtfinalen for noen år siden. Siden den gang har gruppen endret både personlig stil og musikkstil. Bandet avsluttet 2020 og startet 2021 med en rekke spennende singler. For min del var de såpass ulike at jeg ikke helt klarte å sette dem i en sammenheng. Jeg var dermed veldig spent på å høre hele albumet.

Det første inntrykket av albumet er at det er godt komponert. De fleste sangene flyter sømløst og det limer sammen opplevelsen av meget ulike låter. Det starter fengende med singelen «Radio Silence», en ordentlig punchy og drivende låt, med nok instrumentale krumspring til å holde det interessant. Låten glir sømløst over i den langt lettere, litt Slowdive-aktige «Kawasaki Airplane». Det etterfølges av den korteste låten på albumet, «Metropolitan Jam», som gir maritime assosiasjoner. Midten av albumet drar oss inn i en mørkere sound. «True Believer» varmer opp med en tung groove, før «Everything is Now» tar oss inn i et mørkere, mer teatralsk landskap, med Atilla Csihar-aktig vokal.

Neste låt, «Continental Drift», etterfølges av de instrumentalt tyngste låtene «Geometrical Shapes» og «Post People». Førstnevnte avsluttes med en 2 minutters groovy noise improvisasjon. Post People er kanskje den mest imponerende låten rent musikalsk, og er en god avslutning på albumet. Det finnes få norske album med en like episk avslutning. Det nærmeste du kommer er «Golden Core» fra Motorpsychos 27 år gamle Timothy's Monster.

Det er godt å høre en plate laget for å lyttes til i sin helhet. Med en lengde på 33 minutter er det også et godt startpunkt for en som er interessert å lytte til post, prog, noise og mer utfordrende lytteropplevelser. Det er sjeldent at et album av et slikt kaliber og med en så gjennomført struktur lages i Norge. Inntrykket som sitter igjen, er en helhetlig og moden sound. Jeg gleder meg til å høre hvordan det låter live på Trondheim Calling i sommer!