En snublestein som rommer enormt

Tre historier som spenner over flere generasjoner flettes sammen på mesterlig vis i Leksikon om lys og mørke.

Snublesteiner er messingplanketter du finner rundt om i Trondheim og andre europeiske byer for å minnes jødene som ble revet vekk fra deres hjem under krigen. Leksikon om lys og mørke er basert på boken med samme navn av Simon Stranger, og forteller historien bak snublesteinen til hans kones oldefar, Hirsch Kommisar. Hirsch var en av fangene på arbeidsleiren Falstad utenfor Trondheim. Denne historien blir fortalt parallelt med historien om Henry Oliver Rinnan, lederen av Rinnanbanden, som var ansvarlig for drap og tortur av flere jøder. Fortellingen får en absurd vending, da det viser deg at Hirsch sin sønn flytter inn i Jonsvannsveien 46 – åstedet for Rinnanbandens bestialske virksomhet.

Selv med tre separate handlinger som foregår i forskjellige tider oppleves ikke stykket forvirrende, men det kan være smart og oppdatere seg litt på historien på forhånd. Det er kun åtte skuespillere på scenen, som til sammen spiller 39 roller. Regissør Maren E. Bjørseth har gjort et formidabelt arbeid, og måten skuespillerne veksler mellom karakterer er imponerende. Dramatiseringen ved Anne Birgitte Holtan og dramaturgien ved Kristoffer Spender har gjort at forestillingen framstår oversiktlig, uten å miste nyansene i boken.

Scenografien er rett og slett genial. De tre etasjene i Jonsvannsveien 46 skaper ikke bare et rammeverk for historien, men blir også en simultan scene hvor de leker med flere stilarter og tidsrom samtidig. De enkle, hvite rommene gjenbrukes gjennom forestillingen og er med på å framheve kontrastene i historien. Den sømløse overgangen fra barneteater i familiekjelleren til tyskermarsj gir oss gåsehud.

Hele skuespillerensemblet imponerer, og høydepunktene er mange. Kenneth Homstad balanserer stakkarslighet og hat, og leverer et karakterportrett av Henry Rinnan uten like. Duc Mai-The formidler den tragiske historien til Hirsch Komissar blant annet gjennom utrolig virkningsfull dans. Gestapo personifiseres humoristisk gjennom trioen Mira Dyrnes Askelund, Ida Göransson og Maria Omarsdottir Austgulen. Maria imponerer også i rollen som Ellen Komissar, og Mira byr på mer nødvendig humor som tolk for en tysk offiser.

Leksikon om lys og mørke er intens og utmattende, på en god måte. Stykket er en nødvendig påminnelse av de forferdelige skjebnene som ligger bak snublesteinene i Trondheims gater. Neste gang du ser en snublestein, ta deg tid til å stoppe og reflektere over historien bak. Og for all del, ta deg tid til å se Leksikon om lys og mørke på Trøndelag Teater.

Dersom du vil høre vårt intervju med forfatteren av boken, Simon Stranger, kan du høre den her: Nesten Helg - Janove, Simon Stranger & Meditasjon