Lekende og lette rim

Musikeren Cezinando briljerer i sin første barnebok.

Kristoffer Cezinando Karlsen, Bokstavene (barnebok),

Illustrert av Charlie Roberts

Aschehoug forlag, 118 sider

Kristoffer Cezinando Karlsen er kanskje aller best kjent for hitlåter som “Botanisk Hage” og “Vi er perfekt men verden er ikke det”. I barneboka Bokstavene har han slått seg sammen med billedkunstner Charlie Roberts for å lage en spennende bok basert på bokstavrim. Dette er både Cezinando og Roberts’ første barnebok, noe man ikke skulle tro når man leser verket.

I Bokstavene blir leseren presentert for 27 korte historier som tar deg med gjennom alfabetet. Vi får blant annet møte Ambulanseastronauten Aron, en Veggisvampyr kalt Don Valentino og Rumi og hans Rapperobot. Historiene er delt opp i tre vers, hvor Cezinando leker seg med både enderim og alliterasjoner. Oppbygningen av versene sammen med bruken av rim gjør boken perfekt for høytlesning. Humoren kommer lett for Cezinando, og personlig flirte jeg av flere historier enn jeg forventet.

Cezinando beveger seg også innom viktige temaer som klima, med historier som “Isbjørnintervju”. Dette gir en ekstra dybde til samlingen, og fungerer godt mellom de morsomme og sære historiene vi ellers møter.

Charlie Roberts’ tegnestil gjør at denne boka virkelig skiller seg ut. Måten Roberts velger å gi liv til fortellingene er kanskje ikke det man ser for seg når man tenker på en typisk barnebok, men er den perfekte måten å framstille Cezinandos historier. Sidene er fylt av store, fargerike helsiderstegninger, med felter av tekst oppå. Detaljnivået endrer seg mye fra side til side, men felles gjennom boka er de særegne figurtegningene.

Figurene er tegneserieaktige, men likevel maleriske, og gir en spennende særpreg som passer godt til Cezinando diktning. Denne unike måten å tegne på gjør at man kan bli sittende å se på tegningene lenge etter man er ferdig med å lese. I tillegg blir leseren presentert til et mangfold av karakterer, som gjør det mulig for mange å finne noen som ser ut som dem. Leter man godt finner man også en karakter som er med i alle historiene, noe som kan være en morsom lek for de yngste leserne.

Med denne boka viser Cezinando at han kan briljere også utenfor musikkverden, og jeg håper virkelig ikke dette blir det siste vi ser av han i bokbransjen. Personlig kjenner jeg at dette er en bok jeg gjerne deler videre med mine yngre familiemedlemmer, da jeg tror mange barn (og voksne) vil finne glede i denne boka.

Flere bokanmeldelser fra Under Dusken: