Isák - Roasut

Trioen i Isák mestrer å nå ut til et bredt publikum når de kombinerer samisk sang, joik og musikalske innslag i den kommersielle popsjangeren i sitt andre stuidalbum.

Vokalist Ella Marie Hætta Isaksen oversetter albumtittelen Roasut til «stormen». Hun refererer til å stå i stormen med diskrimineringskampen mot samer, koronapandemien, klimakampen og Black Lives Matter-bevegelsen. Tanaværingen har selv gjort seg bemerket som debattant i saker om diskriminering av det samiske folket og kultur, selv om hun for de fleste først ble et kjent navn etter seieren i musikkonkurransen Stjernekamp for tre år siden.

Isaksen har med seg et stjernelag i Isák. Produsenten, James Daniel Nije Eriksen, samarbeider fra før med verdenskjente Alan Walker, mens trommeslager Aleksander Kostopoulus er å finne i bandet til Mari Boine.

Roasut bærer med seg en tydelig elektropop-sound som passer seg godt på dansegulvet. Isaksen ungdommelige og friske vokal gjør låtene lette og muntre. Spesielt gjør låta «I’ll Do My Best» seg bemerket. Det er en ordentlig livlig og dansbar låt, og som fjerner alle bekymringer man måtte ha, om det så er for drøye tre og et halvt minutt.

Albumet inkluderer samtidig en større musikalsk bredde. Det hele åpnes med nydelig joik, noe som er en gjenganger på albumet, og som bidrar til å utvide mangfoldet i den norske kommersielle popsjangeren. Isáks første singel til albumet, «Ain Du», består av både engelsk og samisk sangtekst, og ble i løpet av fjoråret en radiohit. Videre består Roasut av vekselvis samisk- og engelskspråklige sangtekster. Det er derfor tydelig at bandet tar en stor stolthet til sin samiske tilknytning, og ønsker å dele gleden med samisk musikk og joik, noe de mestrer på godt vis.