The Armed – ULTRAPOP

ULTRAPOP er en tettpakket og energisk redefinering av hva man kan kalle pop-musikk.

The Armed er et punk- og hardcore-band som det er vanskelig å få grep om. For det første er de mystiske og identitetsløse, altså at vi har lite kjennskap til hvem medlemmene faktisk er, men i tillegg kommer selve musikken. Hva slags musikk lager egentlig The Armed? Sjangerstempler som punk, hardcore og pop blir utilstrekkelige. Det nye albumet ULTRAPOP er verken pop eller hardcore fullt ut og tvinger oss til å tenke nytt om vi skal beskrive musikken vi hører.

Man kan tenke på ULTRAPOP som et heksebrygg, en slags mirakelmikstur som renser kropp og sjel når man drikker den. Og ingredienselisten til denne miksturen er lang: Antallet forskjellige lyder og elementer som blandes sammen er skyhøyt, fra forvrengte og grumsete gitarer til fargesprakende synth-melodier. Alt faller sammen til et tettpakket sammensurium som med et tempo likt et japansk hurtigtog som farter avgårde uten noe hensyn til hva som måtte komme i dens vei.

Faren med dette er ofte at musikken kan høres overprodusert og komprimert ut, men The Armed faller sjeldent i denne fellen. En låt som «ALL FUTURES» er et kaotisk virrvarr hvor det kan være lett å drukne ut flere elementer av musikken, men alle detaljer virker å være krystallklare og lette å sette pris på.

Til tross for den tettpakkede og som regel voldsomme produksjonen er ULTRAPOP på et vis et melodisk pop-album. Vokalene kan være glidende og rene, som på «AN ITERATION», en låt som sentrerer rundt fengende grunnmelodier. Det underlige er derimot hvordan det melodiske implementers: vokaler graves ned i mixen, blir gjort mindre dominerende og mer grumsete og vanskelige å få tak på. Dette underbygger det kaotiske aspektet ved albumet. Den forutsigbarheten en pop-struktur ville gitt en låt blir mindre effektiv. Vi blir heller desorientert over de forskjellige svingene albumet tar, noe som gir energi og liv til albumet. Det gjør det lett å la seg rive med i det omsluttende lydkaoset som er ULTRAPOP.

The Armed lager her verken pop eller hardcore, men noe eget. De to verdene fusjonerer og blir noe nytt, et kaotisk og tettpakket lydbilde. Men det melodiske skinner gjennom og vi sitter igjen med det som i sin kjerne er pop, men utviklet fra hva det er i dag, som pop-musikk lagd for framtiden.