<b>SELVKJØRENDE: </b>Statsminister Erna Solberg kom til Trondheim tirsdag for å prøve AtBs selvkjørende buss.
SELVKJØRENDE: Statsminister Erna Solberg kom til Trondheim tirsdag for å prøve AtBs selvkjørende buss.

Nå kan du bestille selvkjørende buss på Øya

Erna Solberg kom til Trondheim for å prøve AtBs nye selvkjørende buss, men har lite nytt å si om midler til campusprosjekt og nybygg.

Publisert Sist oppdatert
<b>BUSS PÅ BESTILLING: </b>Den lille selvkjørende bussen kan bestilles gjennom en egen app.
BUSS PÅ BESTILLING: Den lille selvkjørende bussen kan bestilles gjennom en egen app.

Utenfor Trondheim Spektrum fikk statsminister Erna Solberg selv prøve å bestille den selvkjørende bussen via AtBs nye app, og kjørte over Øya til Studentersamfundet. Bussen har rullet rundt på Øya siden 17. august, den har plass til seks personer, kjører i 20 km/t og vil være en del av AtBs busstilbud.

Den selvkjørende bussen er et pilotprosjekt mellom Trondheim kommune, miljøpakken, Applied Autonomu, Vy og AtB.

– Bussen er lært opp til å kjøre på mange av veiene på Øya. Det er en egen app man laster ned, AtB selvkjørende buss, og en velger start og sluttpunkt, for eksempel fra Spektrum til Samfundet, så kommer den i løpet av noen minutter. Hvis du har månedsbillett vil den selvkjørende bussen bli inkludert i billetten, forteller Olav Madland, CEO av Applied Autonomy.

Ifølge AtB ble mange steder ble vurdert, både i by og distrikt, men de landet på Øya i Trondheim fordi det er et tydelig avgrenset området med 2000 beboere og mange tjenester og kontorer.

– Det er liten trafikk på Øya og ikke noe tilbud der fra før av.

Trenger ikke vente på 5G-nettet

– Bussen går på 4G-nett og har 25 ulike sensorer som følger med på det som skjer nært og det som skjer langt unna. Er noe nærmere enn 50 cm, senker den hastigheten og stopper om noe er innenfor sikkerhetssonen, forklarer Madland.

– Fordelen med 5G-nettet er at hvis det blir mange kjøretøy, kan de kommunisere med hverandre og trafikklysene med sikker og garantert overføring. Dette er en teknologi som heter slicing og kommer senere, påpeker han.

Håper å erstatte bil i både distrikt og by

– Vi håper å få bussene ut i distriktene og har foreløpig et samarbeid med Oppdal om å få på plass en buss mellom jernbanestasjonen og gondolbanen der.

På spørsmål om slike busser vil kunne erstatte tilbudet på nattestid i Trondheim i framtiden svarer Madland:

– En vil trenge en egnet trasé, og foreløpig går bussene sakte.

LES OGSÅ: Høstprogrammet til Samfundet er klart

<b>IKKE REIS I RUSHEN: </b>Statsminister Erna Solberg oppfordrer til korona-vennlig ferdsel
IKKE REIS I RUSHEN: Statsminister Erna Solberg oppfordrer til korona-vennlig ferdsel

Solberg om korona-vennlig ferdsel

En av årsakene til at campus stengte ned i mars var ønsket om å minske studenters ferdsel på bussene. Hvordan skal regjeringen sikre at kollektivtilbudet ikke fører til nedstengelse dersom et nytt stort utbrudd blusser opp?

– Vi har anbefalt andre som ikke trenger det å ikke reise i rushtiden. Det er kanskje det aller viktigste, sånn at det er mindre trafikk i rushtiden på de tidspunktene. Også studenter må kunne forsøke å tilpasse seg og universitetene må tenke på hvordan de tilpasser undervisningen.

På spørsmål fra Under Dusken om det kommer midler til Samfundets nybygg og campusprosjektet, vil ikke Solberg kommentere dette ennå:

– Statsbudsjettet kommer når statsbudsjettet kommer.

Dette er den samme beskjeden som Erna kom med under fjorårets pressekonferanse i Tyholttårnet. Den gang ble det bevilget 55 millioner til Ocean Space Centre og 40 millioner til campusprosjektet, men ingen penger til nybygg over statsbudsjettet.