Djevelsk godt om udødelighet

V. E. Schwabs nyeste roman er hennes mest personlige hittil.

V. E. Schwab The Invisible Life of Addie LaRue TOR Books, 448 sider

Villon, Frankrike 1714. Når livet virker som det er over for Adeline LaRue, inngår hun en avtale med Djevelen om å leve for alltid. Men alle ønsker kommer med en pris og Adeline blir fra det punktet glemt av alle hun møter.

New York, 2014. Over 300 år har gått og Addie har lært seg å leve med forbannelsen. Helt til hun en dag finner en bortgjemt bokhandel og en ung mann som husker navnet hennes.

V. E. Schwab er tilbake med hva som kanskje er hennes mest personlige verk så langt i forfatterens karriere. The Invisible Life of Addie LaRue startet som en idé for ti år siden og har vært et langt prosjekt for forfatteren.

Narrativet veksler mellom Addie sitt liv i New York i 2014 og tilbakeblikk til spesielle tidspunkt gjennom livet hennes de siste 300 årene. På denne måten blir man godt kjent med karakteren. I tillegg er det interessant å se hvordan samfunnet endrer seg rundt henne og hvordan hun som kvinne kommer seg gjennom historien. Konsekvensene av forbannelsen kommer også godt fram gjennom tilbakeblikkene til Addie. Å se karakteren prøve å knytte relasjoner med mennesker som glemmer henne, er både interessant og vondt å lese.

Avtalen Addie inngår trekker inspirasjon fra den klassiske historien om Faust og hvor langt man er villig til å gå for å sette sitt preg på verden. I likhet med Faust velger Addie å godta en avtale som hjelper henne ut av situasjonen hun er i uten å tenke på konsekvensene denne avtalen kan ha. Mindre synlig er preg av ulike historier hentet fra gresk mytologi, om Persefone og Hades eller Orfevs og Evrydike. Ved å bruke disse klassiske historiene som inspirasjon får man følelsen av at The Invisible Life of Addie LaRue også tar en plass i mytologien.

Skrivestilen skiller seg ut og er med på å gjøre dette til en spesielt minneverdig bok. Ikke bare er den annerledes når det kommer til fortellerstemmen, men også i hvordan Schwab sømløst vever sammen flere sjangere for å skape en magisk historie som er umulig å legge fra seg.

Boka tar for seg mange tankevekkende temaer, blant annet ensomhet, mental helse og kultur. Men aller sterkest står kanskje tematikken om minne. Om hvordan det er å huske alt du har opplevd de siste 300 årene, og hvordan det er å ikke bli husket. Og aller viktigst, hvordan skal man kunne sette et preg på verden rundt deg når ingen kan huske hvem du er?